عراقچی برای ارائه گزارش نشست وین به مجلس می‌رود

عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران (چپ)

به گفته یک نماینده مجلس ایران، عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین، روز یک‌شنبه، پنجم اردیبهشت، برای ارائه گزارش راهی مجلس خواهد شد.

ابراهیم عزیزی، رئیس کمیته امنیت مجلس ایران روز شنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه به خبرگزاری مهر گفت که آقای عراقچی در جلسه فردا قرار است از روند «مذاکرات و توافقات احتمالی» گزارشی به کمیسیون امنیت مجلس ارائه دهد.

در روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس ایران خواسته بودند که توافق احتمالی احیای برجام در وین و تصمیمات مرتبط با آن به تصویب مجلس برسد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ۳۰ فروردین در واکنش به این درخواست‌ها گفت که «موضوعاتی در این سطح» در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌‌شود و به امضای رهبر جمهوری اسلامی می‌رسد.

نمایندگان منتقد رویکرد دولت در مذاکرات وین می‌گویند با برداشته شدن برخی تحریم‌های آمریکا مخالف هستند و باید همه تحریم‌های مدنظر حکومت ایران برداشته شود.

آنها همچنین خواستار تعیین یک مهلت زمانی مشخص برای راستی‌آزمایی برداشته شدن تحریم‌ها هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره پاسخ داده بود که «مسیر راستی‌آزمایی‌ها یک مسیر کاملاً فنی و تکنیکی» بین سازمان‌ها است و وزارت امورخارجه «هماهنگ‌کننده تمامی این اقدامات خواهد بود».

دور جدید مذاکرات برجامی میان ایران و دیگر اعضای برجام شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، ۳۱ فروردین‌ماه پایان رسید و قرار است این هفته دور جدید مذاکرات برای بررسی پیش‌نویس متن توافق برگزار شود.

در همین حال با بالا گرفتن بگومگوی دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات وین و صداوسیما، احمد نوروزی، قائم مقام شبکه پرس‌ تی‌وی روز شنبه از عملکرد این شبکه در اطلاع‌رسانی اخبار نشست وین دفاع کرد.

شبکه پرس‌ تی‌وی در چند گزارش به نقل از یک «منبع آگاه» مدعی موافقت مذاکره‌کنندگان ایران با «تعلیق» گام به گام تحریم‌ها شده و جزئیاتی درباره توافق ایران و آمریکا از جمله نحوه زمان‌بندی «تعلیق» تحریم‌ها منتشر کرده بود.

عباس عراقچی در توییتی از رویکرد شبکه پرس‌ تی‌وی در پوشش مذاکرات احیای برجام در وین انتقاد کرده بود.