قیمت هر مترمربع ساختمان مسکونی در تهران به ۴ میلیون تومان رسید

نمایی از ساختمان‌های شهر تهران

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی فصل پاییز به اندکی بیش از ۴ میلیون تومان رسید.

براساس گزارش مرکز آمار ایران از قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران در پاییز سال ۹۳، همچنین متوسط قیمت هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی در این مدت، به ۴ میلیون و ۴۱۰ هزارتومان بالغ شد.

متوسط مبلغ اجازه ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجازه یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در شهر تهران، به بیش از یک میلیون و ۹۰ هزار تومان رسید.

آپارتمان؛ متری ۴.۴ میلیون تومان

براساس این گزارش، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی این دوره، به ۴ میلیون و ۴هزار و ۷۰۰ تومان رسید که در مقایسه با میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی فصل تابستان، رشدی در حدود ۶ درصد (۵.۹ درصد) داشته است، این قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های پاییز پارسال نیز رشدی بیش از ۶ درصد (۶.۲ درصد) نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده در شهر تهران در این دوره زمانی که از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی انجام شده است، نسبت به فصل قبل ۱۳.۳ درصد کاهش داشته است که نشان از کم رونقی این بازار نسبت به تابستان خبر می دهد، اما تعداد معاملات ملکی انجام شده در پاییز سال ۹۳، نسبت به پاییز سال ۹۲، رشدی ۳۸.۴ درصدی داشته است.

این رشد برای فعالان بازار مسکن خبر خوشایندی به حساب می آید که نشانه بازگشت رونق نسبی به این بازار در دوره یک ساله پاییز پارسال تا پاییز امسال، به حساب می‌آید.

رونق فروش زمین در منطقه پنج

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی دادوستدشده در پاییز امسال، در حدود ۸ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان در منطقه یک شهرداری تهران و کمترین آن با قیمت در حدود یک میلیون و ۹۹۵ هزار تومان در منطقه ۱۸ شهرداری تهران واقع شده‌بود.

براساس این گزارش، پررونق‌ترین منطقه شهرداری تهران در پاییز امسال، منطقه ۵ شهرداری بوده که ۱۲ درصد از کل معاملات فروش زیربنای مسکونی در پاییز ۹۳ را به خود اختصاص داد و کم‌رونق‌ترین منطقه شهرداری در این مدت، منطقه ۲۲ شهرداری تهران بود که سهمی کمتر از یک درصد (۰.۹ درصد) از معاملات انجام شده داشت.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی دادوستدشده در بنگاههای معملات ملکی شهر تهران، به بیش از ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بالغ شد که نسبت به تابستان امسال، افزایشی حدودا ۵ درصدی (۴.۹ درصد) و در مقایسه با پاییز سال ۹۲، افزایشی بیش از یک درصد (۱.۱ درصد) را تجربه کرد.

گران‌ترین زمین یا ساختمان کلنگی فروش رفته در پاییز امسال در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، مربوط به منطقه سه بود که متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی در معاملات انجام شده در این منطقه به ۸ میلیون و ۹۵۹ هزار تومان بالغ شد.

کمترین متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی در پاییز امسال نیز مربوط به زمین‌ها یا ساختمان‌های کلنگی منطقه ۲۰ شهرداری بود که براساس این گزارش به مترمربعی یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان رسید.

خوش‌نشینی با متری ۱۹ هزارتومان

بخش دیگری از گزارش مرکز آمار ایران به تغییرات مبلغ اجاره بها در شهر تهران در پاییز امسال اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجازه یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران به بیش از ۱۹ هزار تومان بالغ شد که در مقایسه با تابستان امسال، رشدی ۳.۸ درصدی و نسبت به فصل مشابه پارسال، افزایشی ۱۰.۲ درصدی را تجربه کرد.

بیشترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در دوره مورد گزارش، به منطقه یک شهرداری تهران مربوط بود که با ثبت مبلغ ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان پیشتاز قیمت‌ها در میان مناطق شهرداری تهران به شمار می‌آمد.

کمترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجازه یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده در شهر تهران طی پاییز امسال نیز با ثبت رقم ۹ هزار و ۹۵۰ تومان به منطقه ۱۹ شهرداری تهران اختصاص داشت.

در پاییز امسال، رکورددار مبلغ اجاره به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای یک مترمربع زیر بنای مسکونی شهر تهران که در سامانه داد وستدهای بنگاههای معاملات ملکی ثبت شده، با رقم ۹۲ هزار و ۵۹۰ تومان مربوط ساختمانی در منطقه سه شهرداری تهران بود.

اگرچه قیمت‌ها در بازار مسکن و ساختمان تهران در این دوره زمانی در مقایسه با فصل قبل و فصل مشابه پارسال عمدتا با افزایش‌هایی همراه بود، اما رشدهای قیمتی در این بازار در فصل پاییز عمدتا از متوسط تورم که در محدوده ۱۶ درصد در نوسان بود، بسیار پایین‌تر بوده است.

چند سالی است بخش مسکن و ساختمان در ایران به رکود فرورفته و دولت یازدهم برای بازگشت رونق به این بخش که می تواند موتور محرک بخش‌هایی دیگر از اقتصاد ایران باشد، تلاش هایی را دستور کار قرار داده است.

‌حبس نقدینگی در بخش ساختمان و مسکن و طولانی‌شدن رکود در این بخش، صنایع و بخش های پرشمار وابسته به این حوزه را در حالت تعلیق نگاه داشته است.

اما آنطور که محمدمهدی مافی، دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است، احتمال دارد که «بازار مسکن در ماه های آینده از رکود ساخت و ساز بیرون بیاید»، به باور این فعال حوزه مسکن و ساختمان، «سال آینده تولید مسکن افزایش پیدا می‌کند.»