بایدن از نهادهای امنیتی آمریکا خواست تا درباره منشاء ویروس کرونا تحقیق کنند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده

رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه پنجم خرداد از نهادهای امنیتی ایالات متحده خواست تا برای تحقیق درباره منشاء همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ دو برابر تلاش کنند.

جو بایدن در بیانیه خود تاکید کرده است برای نتیجه‌گیری درباره این‌که ویروس کرونا در پی تماس انسان با حیوان ناقل شیوع یافته یا از محیط آزمایشگاه به بیرون نشت کرده، شواهد همچنان «ناکافی» است.

این بیانیه می‌افزاید اکثریت نهادهای امنیتی بر این باورند که برای ارزیابی این موضوع اطلاعات کافی در دست نیست.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین آزمایشگاه‌های سراسر ایالات متحده را به همکاری و کمک به این تحقیق فراخواند. او از چین هم خواست تا برای پیشرفت تحقیقات بین‌المللی در زمینه خاستگاه پاندمی کرونا همکاری‌های لازم را انجام دهد و شفاف عمل کند.

آقای بایدن در بخش دیگری از بیانیه اخیر خود این احتمال را مطرح کرده است که شاید هیچ‌گاه نتوان در زمینه منشاء حقیقی همه‌گیری به «نتیجه‌گیری قطعی» رسید. او خودداری حکومت چین از همکاری کامل با تحقیقات بین‌المللی را دلیل این عدم قطعیت دانسته است.

مقامات آمریکایی پیشتر اعلام کردند که نهادهای امنیتی این کشور در حال بررسی گزارش‌های مربوط به بيماری پژوهشگران چینی آزمایشگاه ووهان در پایان سال ۲۰۱۹ و یک ماه قبل از اعلام خبر رسمی شیوع ویروس کرونا هستند.

منابع مطلع از داده‌ها و تحلیل اطلاعاتی در دولت آمریکا می‌گویند گزارش‌های امنیتی که هنوز محرمانه هستند و در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تهیه شده‌اند، ادعا می‌کردند که سه پژوهشگر «انستیتو ویروس شناسی ووهان» در نوامبر ۲۰۱۹ به حدی بیمار شدند که درخواست بستری شدن را مطرح کردند.

با این حال، یک منبع در دولت آمریکا گفته است که هنوز دلیل و عوارض بیماری این پژوهشگران و بستری شدن آن‌ها مشخص نیست.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر