انفجار در سیلوی غلات در ترکیه ده مجروح و زخمی برجا گذاشت

عکس رویترز از شبکه‌های اجتماعی

انفجار در سیلوی غلات در نزدیکی بندر دیرنجه در شمال غربی ترکیه در روز دوشنبه ده مجروح بر جای گذاشت.

اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که بر اثر انفجار روز دوشنبه، ۱۶ مرداد، در این سیلو، حدود ۱۵ هزار تن غلات آسیب دیده است.

استاندار قوجاایلی که این بندر در آن واقع شده، اعلام کرد که این انفجار بعد از ظهر دوشنبه در نزدیکی سیلو‌های سازمان غلات ترکیه به علت «فشرده شدن گرد و غبار گندم در حین انتقال گندم از کشتی به سیلو» رخ داده است.

این در حالی است که در ویدئو منتشر شده در رسانه‌های ترکیه از این حادثه شعله آتش و دود دیده می‌شود که بیشتر به انفجار مواد آتش‌زا شباهت دارد.

بیشتر در این باره: حملات موشکی روسیه به بنادر اوکراین در رود دانوب باعث افزایش بهای غلات در بازارهای جهانی شد

استاندار قوجاایلی در این زمینه گفت:‌ «به ما گفته شده که از نظر فنی امکان وقوع انفجار به دلیل فشرده شدن گرد و غبار گندم وجود دارد، اما ما در حال بررسی هر دلیل ممکن هستیم.»

همزمان، وزارت حمل و نقل ترکیه اعلام کرد که بر اثر این انفجار به هیچ کشتی آسیبی وارد نشده است.

این انفجار در بحبوحه خروج روسیه از توافقنامهٔ صادرات غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه با میانجی‌گری آنکارا و سازمان ملل رخ داده و به حدس و گمان‌هایی در این زمینه دامن زده است.

روسیه روز چهارشنبه ۱۱ مرداد بندر ایزمائیل در حاشیه رود دانوب و نزدیک مرزهای رومانی را هدف حملات موشکی قرار داد.

در این حمله به تاسیسات بندری و سیلوهای غله آسیب شدیدی وارد شد و کشتی‌­هایی که به قصد بارگیری غلات اوکراین عازم این بندر بودند حرکت خود را متوقف کردند.

از اواخر تیرماه که روسیه توافق بین‌المللی صادرات غله اوکراین از بنادر دریای سیاه را تمدید نکرد بندر ایزمائیل که در نزدیکی مرزهای رومانی قرار دارد به یکی از مراکز اصلی صادرات غله اوکراین بدل شده است.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.