نگرانی‌ها از تبدیل‌شدن برزیل به کانون تازه شیوع ویروس کرونا

برخی رسانه‌ها، از جمله نشریه نیویورکر می‌گویند هیچ یک از مقام‌های ارشد جهانی، به اندازه رئیس‌جمهوری برزیل، کووید-۱۹ را کم‌اهمیت جلوه نداده است. (در تصویر هوادار بولسونارو در تظاهرات علیه قرنطینه)

برزیل، کشوری که رئیس‌جمهوری آن به‌تاکید ویروس کرونای جدید را کم‌اهمیت توصیف کرده، با بیشترین رشد در شمار موارد ابتلا به کووید-۱۹ در مرکز و جنوب قاره آمریکا روبه‌رو شده‌است.

برآوردهای فعلی از موارد رسمی و تائیدشده ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونای سارس-۲ در برزیل دربرگیرنده ۶۷ هزار بیمار است و نزدیک به ۴۵۰۰ تن نیز جان خود را از دست داده‌اند.

با این حساب آمار رسمی برزیل در حال نزدیک‌شدن به آمار رسمی چین و روسیه است که در فهرست موارد جهانی پس از ایران قرار دارند.

با این‌حال در این کشور نیز به‌مانند بسیاری دیگر کشورهای جهان، رقم واقعی مبتلایان، در نبود تست کرونا و موارد رویت نشده و بدون علائم، بیش از آن‌چه تائید شده، برآورد می‌شود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس حتی به نقل از شماری از پژوهشگران این احتمال را مطرح کرده که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در برزیل بیش از یک میلیون نفر باشند. اما این تمام ماجرا نیست، به‌ویژه که در نیمه جنوبی کره زمین زمستان در راه است، و از گرمای هوا در بخش‌های جنوبی کشور کاسته می‌شود.

رئیس‌جمهوری برزیل، ژائیر بولسونارو، از چهره‌های شاخص جهانی‌ست که بیماری جدید را در حد «یک سرماخوردگی کوچک» توصیف کرده‌است.

برخی رسانه‌ها، از جمله نشریه نیویورکر می‌گویند هیچ یک از مقام‌های ارشد جهانی، به اندازه بولسونارو، کووید-۱۹ را کم‌اهمیت جلوه نداده است.

او حتی اخیرا در حالی که سرفه می‌کرد، بدون ماسک و پوشش محافظ دیگری، در جمع مخالفان قرنطینه شرکت و سخنرانی کرده است.

رئیس‌جمهوری برزیل، روز ۲۸ فروردین، در پی اختلاف با لوئیز انریکه ماندتا، وزیر بهداشت این کشور، بر سر نحوه مقابله با ویروس کرونا، او را برکنار کرد. آقای ماندتا شیوع ویروس کرونا در کشورش را یک «چالش بزرگ» توصیف کرده و خواستار تدوام مقررات و محدودیت‌های اجتماعی شده بود.

آقای بولسونارو از سوی دیگر وزیر بهداشت را متهم کرده بود توجهی به وضعیت اقتصادی و کسب‌وکار مردم ندارد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داده بود که برزیل آماده بازگشایی و حتی از سر گیری مسابقات فوتبال، البته پشت درهای بسته، می‌شود. رویترز در عین حال به‌نقل از شماری از تحلیل‌گران می‌گوید اقتصاد برزیل در سال جاری میلادی احتمالا با بدترین افول در تاریخ معاصر آن کشور روبه‌رو خواهد شد.

منابع: اسوشیتدپرس، رویترز، نیویورکر، بی‌بی‌سی ورلد