روحانی: ویروس جهش‌یافته از عراق اولین عامل خیز دوباره کرونا است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

رئیس جمهور ایران روز شنبه در توجیه ورود کشور به «موج چهارم» همه‌گیری کرونا اولین عامل را ورود ویروس جهش‌یافته از عراق عنوان کرد، اما در مورد عدم بستن مرز و خودداری از ایجاد ممنوعیت قانونی با هدف کنترل بیماری توضیح نداد.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی روز شنبه، ۲۱ فروردین، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با اشاره به رعایت تنها ۵۶ درصدیِ پروتکل‌های بهداشتی در بین شهروندان این موضوع را عامل مهم دیگری در شکل‌گیری موج جدید اعلام کرد.

در ماه‌های اخیر بارها کارشناسان و برخی مقامات وزارت بهداشت ایران درباره اوج‌گیری کرونا در صورت عدم ایجاد محدودیت در نوروز هشدار داده بودند.

با این حال ستاد کرونا همزمان با آغاز سال نو، محدودیت‌های جدی اتخاذ نکرد و بسیاری از مقامات دولت از جمله حسن روحانی تنها به بیان برخی توصیه‌ها به شهروندان بسنده کردند.

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران، روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین برخی از اعضای ستاد ملی کرونا را در اوج‌گیری دوباره کرونا مقصر دانسته و گفته بود که برخی از اعضای ستاد ملی کرونای ایران «مانع از آن شده‌اند» که این وزارتخانه از تعطیلات نوروز برای پایین آوردن آمار کرونا بهره بگیرد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، هم روز جمعه، «سفرهای نوروزی، بازارهای شلوغ و صف‌های طولانی و درهم فشرده مرغ» را عامل افزایش تصاعدی موارد سرپایی در کشور عنوان کرده بود.

در همین حال مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در حالی که از پر شدن تخت‌های بیمارستانی برای بستری بیماران جدید مبتلا به کرونا و بخش‌های مراقبت‌های ویژه خبر داده، گفته است که پیش‌بینی ما افزایش بسیار بیشتر مبتلایان به بیماری است.

بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت ایران آمار روزانه مبتلایان جدید به کرونا به بیش از ۲۲ هزار نفر در روز رسیده است.

مقامات جمهوری اسلامی در حالی از اصطلاح «موج کرونا» در خصوص خیز این بیماری در کشور استفاده می‌کنند که سازمان بهداشت جهانی تابستان گذشته اعلام کرد که در خصوص این بیماری موج‌های متفاوت وجود ندارد.

بنا بر اعلام این سازمان، کووید ۱۹ یک موج عظیم است که ابعاد آن با توجه به سیاست‌های دولت‌ها بزرگ یا کوچک می‌شود.