اسنودن: جاسوسی آمریکا از رهبران جهان در نشست اقلیمی سازمان ملل

باراک اوباما در نشست کپنهاگ در حال گفت‌وگو با رهبران اروپایی

انتشار یک سری اسناد محرمانه از سوی ادوارد اسنودن٬ کارمند سابق دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا٬ درباره جاسوسی ایالات متحده از دولت‌های حاضر در اجلاس تغییرات اقلیمی در کپنهاگ٬ انتقادهایی را در سراسر جهان متوجه آمریکا کرده است.

به نوشته وبسایت خبری «هافینگتون پست»٬ بر اساس اسناد محرمانه‌ای که ادوارد اسنودن منتشر کرده است٬ آژانس امنیت ملی امریکا پیش از برگزاری و در جریان نشست تغییرات اقلیمی سال ۲۰۰۹ کپنهاگ دانمارک٬ مکالمات و ارتباطات میان کشورهای کلیدی حاضر در این اجلاس را تحت نظر داشت تا از پیش٬ در جریان موضع‌گیری‌های سایر اعضای این نشست قرار داشته باشد.

نشست اقلیمی سال ۲۰۰۹ سازمان ملل با حضور ۱۹۲ کشور جهان از جمله ۱۰۰ تن از سران حکومت‌های دنیا برگزار شد و نتیجه چندانی در بر نداشت.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین انتشار اسناد ادوارد اسنودن انتقادهایی را متوجه آمریکا کرده است.

جِیرم رامش٬ وزیر وقت محیط زیست هند و از اعضای کلیدی این نشست در این خصوص گفته است: «آمریکایی‌ها با این‌کار به نتایجی رسیده‌اند٬ اما مطمئنا نه نتایجی که به دنبالش بودند… علیرغم تمامی فن‌آوری‌های پیشرفته و جاسوسی‌های آمریکا٬ در نهایت کشورهای اساسی این نشست چون برزیل٬ آفریقای جنوبی٬ هند و چین٬ اوباما را کنار گذاشتند.»

مارتین کور٬ مدیر اندیشکده «ساوث سنتر» و مشاور کشورهای در حال توسعه در نشست کپنهاگ نیز به این روزنامه گفته است: «جاسوسی دیگران را کردن به هیچ وجه کار درستی نیست. این‌که فردی با این دست اقدامات موقعیت برتر و بالاتری را داشته باشد٬ نگران کننده است. در مذاکراتی چون نشست کپنهاگ باید شرایط به گونه‌ای باشد که حاضران قدرتمند٬ با کمک فن‌آوری‌های نظارتی خود برتری بی‌موردی بر دیگران پیدا نکنند.»

«آگاهی آمریکا از برنامه‌های شرکت‌کنندگان در نشست»

بر اساس اسناد منتشر شده از سوی ادوارد اسنودن٬ آژانس امنیت ملی آمریکایی پیش از نشست مطلع شده بود که دانمارک در نظر دارد در صورتی که مذاکرات رو به شکست برود٬ به «نجات» این اجلاس بیاید.

در این خصوص اعضای هیئت مذاکره کننده دانمارکی اجلاس سال ۲۰۰۹ به روزنامه دانمارکی «اینفورماسیون» گفته‌‌اند که ایالات متحده و چین٬ هردو از گفت‌و‌گوهای محرمانه مرتبط با این اجلاس به خوبی مطلع بودند.

در عین حال یکی از اعضای کلیدی نشست کپنهاگ سال ۲۰۰۹ که نخواسته نامش فاش شود نیز به روزنامه گاردین گفته است که آن‌ زمان او مطمئن بود که ایالات متحده به استراق سمع گفت‌و‌گوهای او مشغول است و لذا نشست‌های خصوصی خود را در اتاق‌های امن خارج از دسترس برگزار می‌کرد.

در عین حال اسناد محرمانه ادوارد اسنودن نشان می‌دهد که آمریکا آن زمان آگاه شده بود که چین در تلاش است تا موضع‌گیری‌های خود را با هند همسو کند.

انشار اسناد ادوارد اسنودن انتقاد فعالان جامعه مدنی را نیز به همراه داشته است.

سازمان غیرانتفاعی «شبکه جهان سوم» که مقرش در مالزی است٬ می‌گوید گفت‌و‌گوهای اقلیمی سازمان ملل که هدفش اعتمادسازی است٬ سال‌ها به دلیل عقب‌نشستن‌های آمریکا در معرض تهدید بود و حال نیز این اقدام آمریکا بیش از پیش اعتماد‌ها را در هم می‌شکند.

سازمان «اکشن اید» آمریکا که بر روی مسئله توسعه متمرکز است نیز گفته است: «مبارزه با تغییرات اقلیمی یک اقدام جهانی است و این افشاگری‌ها به روشنی نشان می‌دهد که آمریکا با اقداماتی ناهنجار٬ به دنبال حفاظت از منافع خود است.»

در جریان نشست تغییرات اقلیمی ۲۰۰۹ کپنهاگ آمریکا به همراه ۲۵ کشور حاضر در این نشست در تلاش بود تا مفادی را به کرسی بنشاند٬ اما این مفاد با مخالفت کشورهای در حال توسعه همراه شد و در نهایت این نشست بدون دستیابی به توافقی جامع پایان یافت.