حکم حبس و محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی برای مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد

علی اکبر جوانفکر، سرپرست روزنامه دولتی «ایران»

دادگاه کیفری استان تهران علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد، مدیرعامل ایرنا و سرپرست روزنامه دولتی «ایران» را در خصوص اتهامات وی در پرونده ویژه‌نامه «خاتون» به یک سال حبس و سه سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم کرد؛این حکم یک روز پس از مصاحبه مشاور محمود احمدی‌نژاد با روزنامه اعتماد اعلام شده است؛ مصاحبه‌ای که گفته می‌شود علت توقیف روزنامه اعتماد بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا روز یکشنبه اعلام کرد که علی اکبر جوانفکر از سوی دادگاه کیفری استان تهران در خصوص اتهام «انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی» در ویژه نامه «خاتون» به «شش ماه حبس» و در مورد اتهام «انتشار مطالب و تصاویر خلاف عفت عمومی» در این ویژه‌نامه نیز به «شش ماه حبس»، یعنی در مجموع «یکسال حبس» محکوم شده است.

به موجب رأی دادگاه آقای جوانفکر که مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد و همچنین مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی است، به مدت سه سال نیز از «هرگونه فعالیت مطبوعاتی» محروم شده است.

اواخر مرداد‌ماه و پس از آن‌که روزنامه ایران، ارگان رسانه‌ای رسمی دولت، ویژه‌نامه‌ای با نام «خاتون یک» را ضمیمه روزنامه خود کرد، دادستان تهران، علیه آقای جوانفکر به دلیل انتشار این ویژه‌نامه و به اتهام جریحه‌دار کردن عفت و اخلاق عمومی اعلام جرم کرد.

ویژه‌نامه «خاتون» حاوی مطالبی انتقادی در مورد سخت‌گیری‌ها درباره حجاب و پوشش چادر بود.

در این ضمیمه از جمله، مهدی کلهر، مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد، از رنگ مشکی چادر انتقاد کرده بود و در عین حال گفته بود: «از لحاظ فلسفه حجاب که در قرآن آمده که زن خودر را در مقابل تیر نگاه هیز مردان قرار ندهد، قطعا چادر بدترین پوشش است، چون چهره زن را در قاب می‌کند.»

علی‌اکبر جوانفکر هم در يادداشتی به انتقاد از «برخوردهای پليسی» با آنچه که در ايران «بدحجابی» خوانده می‌شود پرداخته و گفته بود که «نه تنها نتيجه مطلوبی از اقدامات پليسی عايد نشده است، بلکه آسيب‌های ناشی از آن به متن جامعه تسری يافته و بر پيچيدگی و دشواری راه حل‌ها خواهد افزود».

به دنبال انتشار این ویژه‌نامه رسانه‌های اصول‌گرا انتقادهای گسترده‌ای را متوجه سرپرست روزنامه ایران کردند و ۱۹۲ نماینده مجلس نیز خواستار برخورد قضایی با این نشریه شدند.

در نهایت دادگاه کیفری استان تهران روز یکشنبه از محکومیت یکساله آقای جوانفکر به اتهام انتشار مطالب و تصاویر خلاف موازین اسلامی و عفت عمومی خبر داد و در عین حال تأکید کرد که آقای جوانفکر از اتهام «تحقیر و توهین به جنس زن» تبرئه شده است.

حکم ابلاغ شده تا ۲۰ روز قابل تجدید نظر خواهی است.

علی‌اکبر جوانفکر از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در تابستان ۸۴، به عنوان مشاور رسانه‌ای وی مشغول به کار شد و در بهمن ماه ۸۸، عهده‌دار مسئولیت خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شد؛ ارگان خبری که از مردادماه ۸۹ به عنوان خبرگزاری رسمی دولت، زیر نظر محمود احمدی‌نژاد قرار گرفت.

وی همچنین اواخر فروردین‌ماه سال جاری با برکناری کاوه اشتهاردی به عنوان سرپرست روزنامه ایران انتخاب شد.

آقای جوانفکر تا این لحظه به حکم اخیر دادگاه واکنشی نشان نداده و تنها در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفته است که «به زودی» در خصوص این حکم صحبت خواهد کرد.