واکنش‌ها به صدور حکم بی‌سابقه برای جعفر پناهی ادامه دارد

جعفر پناهی، کارگردان ۴۹ ساله ایرانی، برنده شیر طلایی جشنواره ونیز سال ۲۰۰۰

جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان، در بیانیه‌ای از کیفرهای صادر شده برای جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی، ابراز انزجار شدید کرد.

در بیانیه‌ای که بر روی وب‌سایت این جشنواره بین‌المللی آسیایی مستقر در کره جنوبی منتشر شده آمده‌است: «جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان شدیداً از مجازات اخیر برای جعفر پناهی، کارگردان ایرانی، و همکار فیلمساز او محمد رسول‌اف ابراز انزجار می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما قویاً معتقدیم که این کار چیزی نیست جز سرکوب ناحق یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان جهان.»

دادگاه انقلاب تهران جعفر پناهی را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه و مسافرت به خارج از کشور محکوم کرده‌است. محمد رسول‌اف، دیگر کارگردان سینمای ایران نیز به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم شده‌است.

بیانیه جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان در ادامه می‌نویسد: «حبس شش‌ساله و ممنوعیت ساختن فیلم برای آنان به مدت بیست سال همانند این است که جان آنها را گرفته‌اید.»

بیانیه پوسان اضافه می‌کند: «این توهینی جدی نه تنها به دنیای فیلمسازی بلکه به هر نوع دیگر از هنر خلاقانه است و این کار به منزله کنار گذاردن فیلمسازی ارزشمند از تاریخ سینما است.»

این بیانیه در آخر از دولت ایران «قویاً» می‌خواهد تا جعفر پناهی و محمد رسول‌اف را آزاد کرده و ممنوعیت‌های اعمال شده برای آنها لغو کند.
بیانیه جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان: این توهینی جدی نه تنها به دنیای فیلمسازی بلکه به هر نوع دیگر از هنر خلاقانه است.

روز پنج‌شنبه هم‌چنین جشنواره بین‌المللی فیلم آنکارا، از احکام صادر شده برای جعفر پناهی و محمد رسول‌اف ابراز «تأسف و انزجار» کرد.

این جشنواره در بیانیه‌ای بر روی وب‌سایت خود نوشت: «ما نمی‌توانیم نسبت به این تصمیم که به دید ما اقدامی کاملاً سیاسی و نقض جدی حقوق اولیه بشر است ساکت بمانیم.»

در همین حال سینماگران برزیلی هم با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو حکم زندان برای جعفر پناهی شده‌اند.

جعفر پناهی، کارگردان ۴۹ ساله ایرانی، برنده شیر طلایی جشنواره ونیز سال ۲۰۰۰، در دهم اسفند ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر و از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی متهم شد که درحال ساخت فیلمی درباره انتخابات ریاست جمهوری خردادماه سال گذشته در ایران بوده‌است. آقای پناهی اتهام ساخت فیلمی علیه حکومت ایران را رد کرده‌است.

این فیلمساز ایرانی پس از ۸۸ روز بازداشت در زندان اوین و اعتصاب غذا، با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد.

پس از اعلام احکام جدید صادر شده برای جعفر پناهی و محمد رسول‌اف در هفته گذشته، بیشتر جشنواره‌های بین‌المللی فیلم، کارگردانان مطرح جهان و نهادهای حقوق بشری خواستار لغو این احکام و آزادی این دو کارگردان سینمای ایران شده‌اند.

از آن جمله جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» که اخیراً جعفر پناهی را به عضویت در هیئت داوران دوره آینده جشنواره در ماه فوریه انتخاب کرده‌است حکم زندان برای او را «شوک‌آور» خوانده‌است و حزب مردم اروپا که بزرگترین حزب پارلمان اتحادیه اروپاست این حکم را محکوم کرده‌است.

جشنواره فیلم «کارلووی واری» در جمهوری چک نیز این احکام را «به‌شدت» محکوم کرده‌است. هم‌چنین روز چهارشنبه نیز شماری از سینماگران سرشناس بوسنی و هرزگوین در بیانیه‌ای حکم زندان جعفر پناهی و محمد رسول‌اف را محکوم کرده و این احکام را «غیرمتمدنانه و در تناقض با انسانیت، هنر و آزادی خلاقیت و بیان» توصیف کردند.

جعفر پناهی، کارگردان فیلم‌هایی چون بادکنک سفید، دایره و آفساید، تاکنون جوایز بسیاری از معتبرترین جشنواره‌های دنیا را از آن خود کرده است که از آن جمله است: جایزه شیر طلایی ونیز در سال ۲۰۰۰ برای فیلم دایره و جایزه خرس نقره‌ای برلین در سال ۲۰۰۶ برای فیلم آفساید.