«بیش از ۵۵ هزار نفر» در سال ۲۰۱۵ در سوریه کشته شدند

مجروحان جنگی در بیمارستانی در قامیشلی

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که یک گروه غیردولتی مستقر در لندن است، می‌گوید که در سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۵۵ هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند که حداقل دو هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.

با این حساب، تعداد کشته‌شدگان سوریه از آغاز اعتراض‌های سیاسی و جنگ داخلی این کشور در پنج سال گذشته به بیش از ۲۶۰ هزار نفر می‌رسد.

با وجود این، میزان تلفات سوریه در سال گذشته میلادی، تقریباً ۲۰ هزار نفر کمتر از سال ۲۰۱۴ بود. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۷۶ هزار نفر در این کشور جنگ‌زده کشته شده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گزارشی که پنجشنبه ۱۰ دی منتشر کرد، آورده که در سال ۲۰۱۵، مرگ ۵۵ هزار و ۲۱۹ نفر در سوریه را ثبت کرده که ۱۳ هزار و ۲۴۹ نفر از آن‌ها شهروند غیر نظامی بودند. دو هزار و ۵۷۴ کودک نیز در میان کشته‌شدگان فهرست شده‌اند.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مانند سال‌های قبل، در سال ۲۰۱۵ نیز بیشتر کشته‌شدگان در این کشور را افراد مسلح تشکیل می‌دادند؛ به گونه‌ای که هفت هزار و ۷۹۸ شورشی، و بیشتر از ۱۶ هزار نفر از اعضای حکومت اسلامی، جبهه‌النصره و گروه‌های مرتبط با آن‌ها، در میان تلفات شناسایی شده‌اند.

این گزارش همچنین به کشته شدن ۱۷ هزار و ۶۸۶ نیروی نظامی وابسته به دولت سوریه در سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید که حداقل هشت هزار و ۸۰۰ نفر از آن‌ها را اعضای ارتش، هفت هزار نفر را شبه‌نظامیان حامی دولت، و ۳۷۸ تن را اعضای حزب‌الله لبنان تشکیل می‌دهند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزوده که یک هزار و ۲۱۴ جنگجوی خارجی از ایران، عراق و افغانستان که در حمایت از دولت بشار اسد می‌جنگیدند، نیز در سال ۲۰۱۵ در این کشور کشته شده‌اند.

این گروه گفته است که از آغاز اعتراض‌ها و جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ توانسته مرگ ۲۶۰ هزار و ۷۵۸ نفر در این کشور را ثبت کند که حداقل ۷۶ هزار نفر آن‌ها را غیر نظامیان تشکیل می‌دادند.

بیش از ۴۵ هزار شورشی و ۹۵ هزار نیروی دولتی نیز در این مدت کشته شده‌اند.
حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا و روسیه نیز تاکنون به مرگ ۴۰ هزار و ۱۲۱ جهادی منجر شده است.

بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ و به دنبال وقایع مشهور به بهار عربی آغاز شد که اعتراض‌های سیاسی مسالمت‌آمیز نخستین مردم این کشور به شدت توسط ارتش و نیروهای مسلح وابسته به دولت بشار اسد سرکوب شد.