گزارشگران بدون مرز: موج تازه سرکوب فعالان اطلاع‌رسانی در ایران

آرم گزارشگران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر کرد آن چه را «موج تازه سرکوب فعالان اطلاع‌رسانی در ايران» می‌خواند محکوم کرد.
اين سازمان غير دولتی مدافع آزادی اطلاعات، رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران، در اطلاعيه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۱۴ آذر، منتشر شد اعلام کرد که از تاريخ دوم آذرماه، دست‌کم ۲۴ نفر در شهرهای مختلف کشور از جمله رفسنجان، کرمان و تهران به دست ماموران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.
گزارشگران بدون مرز با ذکر اخبار رسمی به نقل از مقام‌های قضايی و امنيتی ايران نوشته است که افراد دستگير شده، در حوزه فناوری و فضای مجازی فعال بوده‌اند.

در همین حال وب‌سايت کلمه هم از بازداشت پنج تن از «مديران و فعالان صفحات ايرانی» در وب‌سایت فيس‌بوک توسط «اطلاعات سپاه» ایران خبر داده است.
در گزارش کلمه آمده است: «برخی از اين فعالان که صفحات ايرانی در حوزه اجتماعی و فرهنگی را مديريت و بعضا اخبار و نقدهای سياسی مربوط به جنبش سبز و زندانيان سياسی و عقيدتی را منتشر می‌کرده‌اند، از اواخر مردادماه سال جاری بازداشت و به بند دو الف اوین منتقل شده بودند.»
اين وب‌سايت همچنين نوشته است که «سپاه مدت‌هاست تلاش می‌کند چهره‌ای قدرتمند در فضای سايبری از خود نشان دهد، از بين فعالان گزينش‌هايی کرده و تعدادی را برای همکاری دعوت و يا بازداشت می‌کند و ادله خاصی برای بازداشت‌ها عنوان نمی‌شود.»
معاون دادستان کرمان نيز روز چهارشنبه، ۱۳ آذر، از دستگيری ۱۶ نفر در شهر کرمان به اتهام طراحی وب‌سايت برای «سايت‌های آموزشی شهروند خبرنگار به سفارش شبکه‌های خبری غربی» و «همکاری با شبکه‌های بيگانه» خبر داده بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، احمد قربانی، معاون دادستان کرمان، گفت که اين ۱۶ نفر توسط سازمان اطلاعات سپاه کرمان «شناسايی و دستگير شده‌اند» و افزود که «اطلاعات اوليه به دست آمده از بازجويی متهمين نشان‌دهنده و تصديق‌کننده کليه اتهامات وارده بر اين افراد است».
يک روز پيش از آن، سايت نارنجی، رسانه‌ای فعال در حوزه فناوری و تکنولوژی، در صفحه نخست خود خبر داده بود که به دليل بازداشت نويسندگان تحريريه و اعضای کادر فنی خود از سوی سپاه پاسدران، تا اطلاع ثانوی به روز نخواهد شد.
بر اساس همين گزارش، علی‌اصغر هنرمند، عباس واحدی، عليرضا وزيری، نسيم نيک‌مهر، مليحه نخعی، محمدحسين موسی‌زاده و سارا سجادپور پس از بازرسی منازل و ضبط برخی وسائل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال يافته‌اند.
گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود حکومت جمهوری اسلامی را از جمله «بزرگ‌ترين دشمنان اينترنت آزاد در جهان» معرفی کرده است.