هشدار اسرائیل: اقدام نظامی در صورت ارسال سلاح‌های سوری به حزب‌الله

موشه یعلون (چپ) در کنار چاک هیگل،‌ وزیر دفاع آمریکا،‌همتای خود

در تازه‌ترین واکنش به وقایع سوریه، دولت اسرائیل هشدار داد که اگر حتی مقدار اندکی از سلاح‌های شیمیایی سوریه به دست حزب‌الله لبنان برسد، این کشور به اقدامات «نظامی لازم» دست خواهد زد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و خبرگزاری فرانسه، مقامات این کشور گفته‌اند با وجود تغییراتی که در صحنه بین‌المللی در مورد سوریه رخ داده «خط قرمز» این کشور در مورد سوریه و حزب‌الله «به قوت خود باقی است».

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که اگر کشورشان احساس کند «کوچک‌ترین خطری» در مورد انتقال حتی اندکی از جنگ‌افزارهای شیمیایی به لبنان وجود دارد، بلافاصله و «با قدرت تمام» عمل خواهند کرد.

ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع این کشور، در روزهای گذشته چند بار از «خط قرمز» این کشور سخن گفته، اما آن را دقیقا ترسیم نکرده است.

جامعه جهانی در پی طرحی که روسیه در روزهای گذشته ارائه کرد، در صدد خلع سلاح سوریه و خارج کردن زرادخانه شیمیایی این کشور از دست حکومت بشار اسد است.

سوریه که تا پیش از این به داشتن این سلاح‌ها اشاره‌ای نکرده بود، وعده داده است که در برابر قطع تهدید به جنگ علیه این کشور، مکان‌های نگاهداری و تولید این سلاح‌ها را برملا کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اسرائیل نگران است که در این شرایط که سوریه ناچار به خلع سلاح شیمیایی خود می‌شود، بخشی از این جنگ‌افزارهای ممنوعه به دست حزب‌الله، سازمان هم‌پیمان سوریه و ایران در لبنان، برسد.

در همین حال مقامات اسرائیل گفته‌اند سوریه تنها زمانی درک کرد که باید به خلع سلاح شیمیایی تن در دهد که متوجه شد گزینه نظامی بسیار جدی علیه این کشور وجود دارد و لذا، باید این شیوه نیز در مورد ایران، عملی شود.

از سوی دیگر، سیلوان شالوم، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای و عضو ارشد دولت اسرائیل، گفته است که «سستی» ائتلاف جهانی و عملکرد آمریکا در برابر سوریه، این «نگرانی» را برای اسرائیل ایجاد کرده که جامعه جهانی هرگز نتواند در صورت لزوم، در برابر برنامه هسته‌ای ایران، وارد اقدام شود.

به گزارش جروزالم پست، سیلوان شالوم گفت تعویق اقدام نظامی در برابر سوریه این پیام را به ایران می‌دهد که گزینه نظامی تهدیدی بدون پشتوانه واقعی است.

به گفته آقای شالوم، اگر در برابر کشور کوچکی مانند سوریه نتوان با قاطعیت کاری کرد، چنین امری در برابر ایران به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل، نیز تاکید کرده است که برخورد آمریکا و جامعه جهانی در برابر سوریه «ایران را جسور می‌کند».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز در این زمینه در آیین فارغ‌التحصیلی نظامیان دریایی در حیفا گفته بود که «این روزها بار دیگر به من بیش از هر زمان دیگری ثابت شد که ما تنها و تنها باید روی پای خود بایستیم و در برابر خطرات، تنها به خود و توانایی‌های خویش اعتماد کنیم».

رسانه‌های اسرائیل این سخنان آقای نتانیاهو را «طعنه» به «سستی» باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در برابر سوریه توصیف کرده‌اند.

روزنامه جروزالم پست نوشته است که موفقیت طرح روسیه در مورد سوریه، توانایی مانور ایران را در چانه‌زنی در مورد برنامه هسته‌ای‌اش تقویت کرده است.

جروزالم پست، ایرانی‌ها را بسیار متبحر و ماهر در چانه‌زنی توصیف کرده است.

از سوی دیگر، شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، از راهکار سیاسی برای خلع سلاح شیمیایی سوریه حمایت کرده و گفته است این امر بر حمله به سوریه ارجحیت دارد.