وزیر لبنانی: دو درصد از آوارگان سوری عضو «داعش» هستند

نیروی امنیتی لبنانی در محل انفجار در یکی از محله‌های عمدتا شیعه‌نشین

یک وزیر در کابینه لبنان در مورد وجود نیروهایی وابسته به گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) در میان آوارگان سوری هشدار داد و شمار این نیروها را، حدود دو درصد برآورد کرد.

به گزارش روزنامه لبنانی الدیار، الیاس بوصعب وزیر تعلیم و تربیت لبنان که دوشنبه ۲۳ شهریورماه، دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا را در دیدار اخیرش از اردوگاه‌های آوارگان سوری در لبنان همراهی کرد، گفت: «از هر ۱۰۰ آواره سوری دو تن به گروه داعش وابسته هستند.»

بوصعب افزود: «این جهادی‌ها با پوشش آوارگان برای حملات تروریستی در کشورهای اروپایی که قرار است به آن برسند، برنامه‌ریزی می‌کنند.»

به نظر می‌رسد این سخنان وزیر لبنانی یکی از نگرانی‌های مسئولان غربی باشد که روند پذیرش پناهجویان را کند می‌کند.

در سفر نخست وزیر بریتانیا به لبنان، وزیر تعلیم و تربیت این کشور او را در جریان طرح وزارتخانه‌اش برای پذیرش شماری بیشتر از دانش‌آموزان آواره سوری، به صورت رایگان، در مدارس لبنان قرار داد.

برپایه آخرین گزارش کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، شمار پناهجویان سوری ثبت‌نام شده در لبنان، به بیش ۱.۳ میلیون تن در آغاز سال ۲۰۱۵ رسید.

وزیر تعلیم و تربیت لبنان گفت: «تندروها گروه‌های هدف خود را برای جذب به خوبی انتخاب می‌کنند. از جمله این گروه‌ها، کودکان در اردوگاه‌های آوارگان پیش از رسیدن آن‌ها به اروپا از راه ترکیه یا یونان است.»

او ابراز عقیده کرده است که تهدیدهای گروه حکومت اسلامی، «روز به روز افزایش می‌یابد».

بوصعب در پاسخ به این سوال که آیا گروه حکومت اسلامی، اعضای خود را با پوشش پناهجو به اروپا اعزام می‌کند؟ گفت: «احساس من این است که: آری، چه برای رفتن به اروپا چه مناطق دیگر. می‌توانم بگویم که دو درصد از پناهجویان از اعضای گروه حکومت اسلامی هستند. بیشتر این افراد از راه ترکیه به یونان رفته‌اند.»

وزیر تعلیم و تربیت لبنان با بیان این که وضعیت بسیار خطرناک است و جهان باید بیدار شود اظهار داشت: «فعالیت داعش در مرزهای لبنان متوقف نمی‌شود بلکه به سوی اروپا نیز گسترش خواهد یافت.»

و خاطرنشان کرد که می‌توان به پناهجویان سوری در مکان حضورشان کمک کرد و نیازهای بهداشتی، غذایی و آموزشی را برایشان فراهم کرد.

بوصعب در عین حال هشدار داد که بدون کمک‌های کافی به آوارگان، اردوگاه‌ها به مکانی تبدیل می‌شوند «فاقد امید، کار و آموزش» و «در میان فقر و نیاز، جذب آن‌ها به گروه‌های تندرو آسان می‌شود.»