کشته شدن شورشی های یک «شبکه ترور ایرانی»

آمریکا جیش المهدی وابسته به مقتدا صدر را متهم به ارتباط با «شبکه قاچاق» اسلحه ایرانی کرده اند.

مقامات نظامی آمریکا روز شنبه ۲۰ ژوئن اعلام کردند که نیروهای مشترک آمریکایی و عراقی ۲۶ نفر از شورشیانی را که گمان می رود با «شبکه ترور ایرانی» در ارتباط بودند، کشتند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات آمریکایی از کشته شدن ۲۶ نفر از شورشیان و دستگیری ۱۷ نفر دیکر از آنها در شهر صدر در منطقه شیعه نشین بغداد خبر دادند.


مقامات نظامی آمریکایی می گویند: «نیروهای ائتلاف در دو حمله جداگانه به مخفیگاه افراد مظنون به فعالیت های تروریستی در شهر صدر در ساعات اولیه بامداد روز شنبه شرکت کردند.»


به گفته آنها،«احتمالا این افراد از طریق ایران اسلحه وارد عراق می کردند و مرتبط با آنچه که شبکه ترور ایرانی خوانده می شود، بودند.»


بیمارستان صدر واقع در شهرک صدر اعلام کرد که پس از این حملات هشت جسد به این بیمارستان فرستاده شده و بیست نفر دیگر نیز زخمی شدند.


مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که «شورشیان مقاومت قابل توجهی از خود نشان دادند ولی تلفاتی به نیروهای آمریکایی وارد نشده است.»


آمریکا بارها اعلام کرده است که برخی از شبه نظامیان جیش المهدی وابسته به مقتدی صدر، بمب های کنار جاده ای پیشرفته ای برای حمله به خودروهای آمریکایی استفاده می کنند و این بمب ها را از طریق ایران وارد عراق می کنند.


ایران همواره این اتهامات را رد کرده و گفته که از نوری المالکی، نخست وزیر شیعه عراق و دولت وی حمایت می کند.


در ماه مه گذشته به دعوت دولت عراق سفیران ایران و آمریکا در بغداد در مورد ایجاد امنیت در عراق با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.


مقامات آمریکایی اخیرا اعلام کردند حرف و عمل ایران در مورد عراق تناقض دارد.