سفر غیر منتظره معاون رییس جمهوری آمریکا به بغداد

دیدار دیک چینی با ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق. (عکس:AFP)

ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه، به طور غیر منتظره و در ميان تدابير شديد امنيتی وارد بغداد شد تا با مقامات عراقی، ديدار و گفت و گو کند.


ورود ديک چينی به بغداد همزمان بود با چند انفجار که پايتخت عراق را به لرزه در آورد. مقامات آمريکايی و عراقی تاکنون توضيحی در مورد علت انفجارها ارايه نکرده اند.


آقای چينی از روز يکشنبه سفر ده روزه ای را در خاورميانه آغاز کرده است. مقامات آمريکايی گفته اند که مهمترين دليل سفر آقای چينی به منطقه پيشبرد مذاکرات صلح بين اسرائيل و فلسطينی ها است.


قرار است که آقای چینی از عمان، عربستان سعودی، اسرائيل و سرزمين های فلسطينی و ترکيه دیدار کند.


بر اساس گزارش های منتشره، در سفر معاون رییس جمهوری آمریکا موضوعات ديگری نظير افزايش بی سابقه قيمت نفت، نفوذ ايران در منطقه، و عراق در گفت وگو با رهبران کشورهای منطقه مطرح می شود.


ديک چينی روز دوشنبه ابتدا وارد فرودگاه بين المللی بغداد شد و سپس با يک هليکوپتر نظامی اين مکان را برای ملاقات با مقامات نظامی و ديپلماتيک آمريکايی و نوری المالکی، نخست وزير عراق، ترک کرد.


آقای چینی با دیوید پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق نیز، دیدار کرده است.


سفر آقای چينی به عراق همزمان است با پنجمين سالگرد حمله آمريکا به این کشور. حدود ۱۶۰ هزار سرباز آمریکایی در حال حاضر در اين کشور حضور دارند و در پنج سال گذشته تقريبا چهار هزار سرباز آمريکايی در عراق کشته شده اند.

اين سومين سفر معاون رياست جمهوری آمريکا به عراق در هشت سال گذشته است. سفر آقای چينی به اين کشور همزمان است با پنجمين سالگرد حمله آمريکا به عراق. حدود ۱۶۰ هزار سرباز آمریکایی در حال حاضر در اين کشور حضور دارند و در پنج سال گذشته تقريبا چهار هزار سرباز آمريکايی در عراق کشته شده اند.


در همين حال، جان مک کين، سناتور و کاندیدای احتمالی حزب جمهوريخواه در انتخابات ماه نوامبر رياست جمهوری آمريکا، نيز روز يکشنبه، برای سفری دو روزه به عراق سفر کرده است.


آقای مک کين نيز با مقامات عراقی و آمريکايی در بغداد ملاقات کرده است.


وی از حضور نظامی آمريکا در عراق به شدت دفاع کرده و می گويد: «اين کشور بايد تمامی تلاش خود را برای بر قراری ثبات در اين کشور انجام دهد.»


اين سناتور آمريکايی به خبرنگاران گفت:« سفر وی به عراق جنبه تبليغاتی نداشته، بلکه وی برای فهميدن حقايق موجود در اين کشور به بغداد سفر کرده است.»


در اين سفر، دو سناتور ديگر يعنی جو ليبرمن و ليندسی گراهام که از پشتيبانان برنامه های نظامی جرج بوش رييس جمهوری آمريکا هستند، جان مک کين را در اين سفر همراهی کرده اند.