لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

یکشنبه سفر چینی به خاورمیانه آغاز می شود


دیک چینی معاون رییس جمهوری آمریکا. عکس از خبرگزاری (AFP).
دیک چینی معاون رییس جمهوری آمریکا. عکس از خبرگزاری (AFP).

مقامات آمريکايی اعلام کردند که ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا، روز يکشنبه، به خاورميانه سفر می کند تا روند مذاکرات صلح خاورميانه بين اسرائيل و فلسطينی ها را تقويت کند.


آمريکا تلاش می کند که مقامات اسرائيلی و فلسطينی، پيش از پايان دوره رياست جمهوری جرج بوش، در ژانويه سال آينده، به صلح پايداری دست يابند.


ديک چينی در اين سفر از کشورهای عمان، عربستان سعودی، اسرائيل و سرزمين های فلسطينی و ترکيه ديدار می کند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، به جز مذاکرات صلح بين اسرائيل و فلسطينی ها، وضعيت عراق، افزايش نفوذ ايران در منطقه و افزايش بی سابقه قيمت نفت از جمله موضوعاتی است که معاون رييس جمهوری آمريکا، با رهبران کشورهای منطقه در ميان خواهد گذاشت.


«تلاش های ما در عراق و افغانستان، مذاکرات صلح در خاورميانه، ايران، وضعيت سوريه و لبنان و خشونت در غزه مورد بحث قرار می گيرد.»
جان هانا، مشاور ارشد امنيت ملی ديک چينی،

سفر آقای چينی به منطقه همزمان است با پنجمين سالگرد حمله آمريکا به عراق، که توازن تاريخی نيروهای سياسی و قومی را در منطقه تغيير داده و به شدت احساسات ضد آمريکايی را در خاورميانه افزايش داد.


جان هانا، مشاور ارشد امنيت ملی ديک چينی، در مورد اهداف اين سفر گفت: «تلاش های ما در عراق و افغانستان، مذاکرات صلح در خاورميانه، ايران، وضعيت سوريه و لبنان و خشونت در غزه مورد بحث قرار می گيرد.»


جرج بوش در ماه ژانويه به کرانه باختری و اسرائيل سفر کرد و اخيرا نيز کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، به منطقه سفر کرده تا مقامات اسرائيلی و فلسطينی را تشويق به ادامه مذاکرات صلح و پايبندی آنها به «نقشه راه آمريکا» برای بر قراری صلح در خاورميانه کند.


طبق «نقشه راه» آمريکا، برای برقراری صلح پايدار بين اسرائيل و فلسطينی ها، تل آويو بايد احداث خانه های جديد در آبادی های يهودی نشين را متوقف کرده و مقامات فلسطينی از حمله شبه نظاميان خود به اسرائيل جلوگيری کنند.


خانم رايس روز جمعه با انتقاد از اسرائيلی ها و فلسطينی ها گفت :«هيچ کدام از طرفين به تعهدات خود برای برقراری صلح پايدار نبوده اند.»


پس از بازگشت ديک چينی از خاورميانه، خانم رايس در ماه آوريل و جرج بوش در ماه مه، برای پيشبرد مذاکرات صلح بين اسرائيل و فلسطينی ها به منطقه سفر می کنند.


آقای چينی سفر خود را از پادشاهی عمان آغاز می کند. اين کشور از حضور نظامی آمريکا در افغانستان و عراق حمايت کرده است.


اين امکان نيز وجود دارد که آقای چينی بدون اعلان قبلی به افغانستان و عراق نيز سفر کند. مقامات آمريکايی پيشتر اعلام کرده بودند که سفر آقای چينی حدود ده روز طول می کشد.


XS
SM
MD
LG