روزنامه های يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹

مخالفت شورای نگهبان با « استقلال نسبی بانک مرکزی از دولت » و به ويژه مخالفت اين شورا « با حضور ۷ اقتصاددان در ترکيب هيات مديره بانک مرکزی » در روزنامه های يک شنبه ايران بازتاب گسترده ای داشته است.

هشدار رئيس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی درباره « سخنان برخی مقام های بی سواد و کم عقل در جلسات حکومتی » ، « اعدام ۱۲ نفر در زندان های قم و زاهدان » و « نامه نايب رئيس مجلس به احمدی نژاد » پس از تاخير ۲۶ روزه دولت در ارائه لايحه بودجه سال ۹۰ ، از جمله ديگر عناوين روزنامه های ۱۲ دی ماه ايران است.

مخالفت شورای نگهبان با حضور هفت اقتصاددان در هيات مديره بانک مرکزی

روزنامه های دنيای اقتصاد ، جهان صنعت ، آرمان و تهران امروز در تيتر نخست شماره شنبه خود گزارش هايی درباره « ايراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس برای استقلال نسبی بانک مرکزی از دولت » منتشر کرده اند.

روزنامه تهران امروز با تيتر « نظر غيرمنتظره شورای نگهبان » گزارش داده که عباسعلی کدخدايی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به « ترکيبی که درباره ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده » گفته « چون اين بانک به عنوان نهاد حاکميتی تلقی می‌شود ، عضويت افرادی خارج از قوای سه‌گانه در آن مغاير اصل ۴۴ قانون اساسی است. »

به نوشته تهران امروز، عباسعلی کدخدايی تاکيد کرده که « از نظر شورای نگهبان ، عدم حضور رييس‌جمهور در مجمع عمومی بانک مرکزی ايرادی ندارد ، اما حضور ۷ اقتصاددان و رييس اتاق بازرگانی ايران در مجمع عمومی مورد اشکال است. »

روزنامه جهان صنعت نيز در گزارشی با تيتر « رد حضور اقتصاددانان در مجمع بانک مرکزی » از سوی شورای نگهبان ، نوشته « ماده ۸۰ لايحه برنامه پنجم توسعه که به تصويب مجلس شورای اسلامی رسيد از جمله مواد جنجالی بود که هنوز هم حرف و حديث‌ها درباره‌اش ادامه دارد. »

روزنامه دنيای اقتصاد نيز با تاکيد بر « ايراد به حضور اقتصاددانان در هيات مديره بانک مرکزی » ، ايراد شورای نگهبان را مخالفت با «استقلال بانک مرکزی » توصيف کرده و نوشته « مهم‌ترين ايراد شورای نگهبان به برنامه پنجم توسعه به بخش‌هايی از مصوبه مجلس درباره استقلال بانک مرکزی » مربوط می شود.

به نوشته اين روزنامه ، عباسعلی کدخدايی سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه طی اظهاراتی اعلام کرد که از نظر اين شورا « رای مجلس مبنی بر ورود افراد غيرحاکميتی به ترکيب مجمع عمومی بانک مرکزی دارای ايراد قانون اساسی و مغاير اصل ۴۴ است. »

روزنامه دنيای اقتصاد نوشته که براساس ماده ۸۰ برنامه پنجم توسعه که چندی پيش به تصويب مجلس هشتم رسيد ، قرار بود که « ترکيب جديد مجمع عمومی بانک مرکزی متشکل از وزير اقتصاد ، معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رييس‌جمهور ، دادستان کل کشور، رييس اتاق بازرگانی و ۷ اقتصاددان با انتخاب رييس‌جمهور و رای مجلس » باشد و در عوض « رييس‌جمهور به همراه دو وزيری که در حال حاضر عضو مجمع عمومی بانک‌مرکزی هستند از هيات مديره بانک مرکزی حذف ‌شوند. »

به گزارش روزنامه دنيای اقتصاد روز شنبه همزمان با اعلام مخالفت شورای نگهبان با مصوبه مجلس برای استقلال نسبی بانک مرکزی ، « کميسيون تلفيق مجلس ايرادات شورای نگهبان را بررسی کرد » اما بارديگر « به مصوبه خود بر استقلال بانک مرکزی رای مثبت داد که اگر در جلسه علنی مجلس هم تاييد شود ، آنگاه مجمع تشخيص تعيين‌کننده سرنوشت مصوبه استقلال بانک مرکزی خواهد بود. »

اين روزنامه همچنين نوشته « کدخدايی سخنگوی شورای نگهبان در نشست شنبه خود ، از وارد شدن ۸۰ ايراد به لايحه ۲۰۰ ماده ای برنامه پنجم » از سوی اين شورا خبر داده است.

هشدار فيروز آبادی درباره « سخنان برخی مقام های بی سواد و کم عقل در جلسات حکومتی »

روزنامه های کيهان و جام جم از هشدار رييس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی به برخی از « مقامات حکومتی بی سواد و کم عقل » خبر داده و از قول وی نوشته اند « برخی افراد بی‌سواد و کم‌عقل در جلسات حکومتی می‌نشينند و حرف‌هايی خارج از حوزه مکتب ناب محمدی و انحرافی را مطرح می ‌کنند. »

به نوشته روزنامه جام جم حسن فيروزآبادی رئيس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی طی مراسمی در دانشگاه عالی دفاع ملی گفته « ما می‌بينيم که برخی افراد بی‌سواد و کم‌عقل در جلسات حکومتی می‌نشينند و دانشمندان و بزرگان کشور را می‌نشانند و می‌خواهند چهره‌های خارج از حوزه اسلام ناب محمدی را به خورد مردم بدهند و در جريان سياسی مطرح کنند. »

وی با « اشتباه خواندن چنين اقداماتی » تاکيد کرده که « اين نظريه به شکست می‌انجامد ، اما نبايد اين ظلم را به مکتب اسلام ناب محمدی و بر امت و رهبر در عصر حاضر کرد. »

به گزارش اين روزنامه ، حسن فيروزآبادی با اين ادعا که « قاعدتا دکتر سروش ، مهاجرانی و بهزاد نبوی ، ديگر به درد دشمنان نمی خورند » گفته « بنابراين امروز می ‌آيند از صحنه فعال اجتماعی و سياسی ، برای خودشان مهره انتخاب می ‌کنند تا از اين طريق هم مردم را از دشمن‌شناسی ، منحرف سازند و هم نسبت به اسلام ناب محمدی ابهام ايجاد کنند. »

روزنامه کيهان علاوه بر نقل اظهارات حسن فيروزآبادی درباره « طرح مسايل انحرافی » از سوی برخی مقام های « بی سواد و کم عقل در جلسات حکومتی » ، از قول رئيس ستاد کل نيروهای مسلح نوشته « سياست های کلی را رهبری تعيين می کند. بر اساس سياست های کلی سه قوه کارهايشان را انجام می دهند.مجلس قانونگذاری می کند ، قوه مجريه اجرا می کند و قوه قضائيه بر اجرای صحيح قوانين نظارت می کند. »

اگرچه حسن فيروزآبادی به اسامی « مقام های بی سواد و کم عقل » مورد نظرش اشاره نکرده اما روزنامه جام جم از اسفنديار رحيم مشايی رئيس دفتر و پدر عروس محمود احمدی نژاد به عنوان يکی از افراد مورد نظر رئيس ستاد کل نيروهای مسلح نامبرده و همزمان از درگيری لفظی نماينده ولی فقيه در سپاه استان هرمزگان با محمد جعفر بهداد يکی از « معاونان رئيس دفتر احمدی نژاد » خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه محمدجعفر بهداد ، معاون سياسی مشايی در دفتر محمود احمدی نژاد طی سخنانی در بندرعباس ، با اين ادعا که « برخی جريان ضدمشايی را در کشور شکل داده و در پی آن هستند تا بچه حزب‌اللهی ها اين پروژه را جلو ببرند » گفته « اين افراد در پی اين هستند که دولت احمدی ‌نژاد را ليبرال ، ضدولايت و ضددين معرفی کنند ، و بنابر اين فتنه بزرگ‌تر در راه است و بايد حواسمان جمع باشد. »

روزنامه جام جم نوشته « حجت‌الاسلام برزگر مسئول نهاد نمايندگی ولی‌فقيه در سپاه بندرعباس پس از آن که بهداد در سخنرانی خود جريان ضدمشايی را عوامل فتنه بزرگ‌تر خواند ، به سخنان وی در طرفداری از اسفنديار رحيم مشايی اعتراض کرد و گفت که حساب و کتاب مشايی را از محمود احمدی نژاد جدا کنيد. »

مسئول نهاد نمايندگی ولی‌فقيه در سپاه بندرعباس همچنين گفته « کسانی که به مشايی اعتراض دارند از علما و همچنين طرفداران سرسخت احمدی ‌نژاد هستند و مشايی بايد خود را درست کند. »

اعدام ۱۲ نفر در زندان های قم و زاهدان

روزنامه قدس از اعدام ۱۲ نفر در قم و زاهدان خبر داده و نوشته ۸ نفر در قم و ۴ نفر در زاهدان اعدام شده اند.

به نوشته اين روزنامه مصطفی برزگر گنجی دادستان عمومی و انقلاب قم شمار اعدام شدگان در زندان مرکزی قم را « ۸ نفر » اعلام کرده و آن ها « قاچاقچی مواد مخدر و مجرم خطرناک » و البته با « پرونده‌های جداگانه » معرفی کرده است.

دادستان قم اسامی جزئيات اتهام و محاکمه ۸ نفری که در زندان قم اعدام شده اند را اعلام نکرده اما گفته « اين افراد ، سال گذشته و سال جاری در زمينه قاچاق مواد مخدر دستگير شده بودند که به پرونده آنها رسيدگی شده و پرونده مراحل قانونی را طی کرده بود. »

وی همچنين گفته که هر کدام از اعدام شدگان « دو بار تقاضای عفو کرده بودند ، و در هر دو مرتبه تقاضای عفو اين افراد رد شده بود و در نهايت اين ۸ نفر در زندان مرکزی قم اعدام شدند. »

مصطفی برزگر گنجی دادستان قم همچنين از احتمال اعدام ۱۶ نفر در روزهای آتی خبر داده و گفته « برای ۱۶ نفر » ديگر نيز در استان قم به اتهام قاچاق موادمخدرحکم اعدام صادر شده که يک مرحله تقاضای عفو اين افراد در کميسيون عفو رد شده و در صورت رد شدن تقاضای عفو در مرحله دوم « بايد حکم‌های اين قاچاقچيان مواد مخدر را نيز اجرا کنيم. »

به گزارش روزنامه قدس ابراهيم حميدی ، رئيس کل دادگستری سيستان و بلوچستان نيز روز شنبه از اعدام ۴ نفر در زندان مرکزی زاهدان خبر داده و اتهام آن ها را « آدم ربايی » اعلام کرده و گفته « محمود براهويی ، شهرام نارويی ، ظهور احمد عاصف‌دوست و جهانبخش براهويی مرتکب افساد فی‌الارض شده و محاربه با خدا و رسول کرده‌اند که به دار مجازات آويخته شدند. »

رئيس دادگستری سيستان و بلوچستان علاوه براين گفته « يک بار ديگر به اشراری که با هر هدف يا انگيزه‌ای اعم از اخاذی، تحصيل مال نامشروع يا دريافت مطالبات يا هر قصد ديگری اقدام به گروگانگيری چه مسلحانه اعم از سلاح سرد يا گرم يا غيرمسلحانه کنند که موجب ايجاد خوف و نا امنی و وحشت در بين مردم شود اتمام حجت می‌کنم که اينگونه اعمال از مصاديق افساد فی‌الارض بوده و مجازات مرتکبان ، اعدام است که در اجرای آن لحظه‌ای به خود شک و ترديد راه نخواهيم داد. »

از زمان وقوع انفجار انتحاری ۲۴ آذرماه و همزمان با مراسم تاسوعا در چابهار که منجر به کشته شدن ۳۹ نفر شد ، دادگستری سيستان و بلوچستان خبر اعدام ۱۱ نفر در ۲۹ آذر ماه و ۴ نفر در ۱۱ دی ماه د زندان مرکزی زاهدان را اعلام کرده است.

نامه نايب رئيس مجلس پس از تاخير ۲۶ روزه دولت در ارائه لايحه بودجه سال ۹۰

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که نايب رئيس اول مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به احمدی نژاد ، خواستار « تسريع در ارائه لايحه بودجه سال ۹۰ به مجلس » شده است.

اين روزنامه از قول يک عضو هيات رئيسه مجلس نوشته که محمدحسن ابوترابی فرد نايب رئيس اول مجلس در نامه خود به به محمود احمدی ن‍ژاد به رئيس دولت يادآوری کرده که « مهلت دولت برای ارائه لايحه بودجه ساليانه به مجلس شورای اسلامی ۱۵ آذر ماه است اما دولت تاکنون در ارائه لايحه بودجه به مجلس تاخير داشته است. »

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته « تاخير ۲۶ روزه دولت که به احتمال زياد افزايش هم خواهد داشت در حالی صورت گرفته که علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در ۲۰ آذر يعنی تنها ۵ روز پس از مهلت مقرر ، تاخير در ارائه لايحه بودجه را به ضرر و زيان کشور دانست. »

به نوشته اين روزنامه علی لاريجانی گفته بود « قانون آيين نامه مشخص کرده است که تا ۱۵ آذر هر سال بايد لايحه برنامه بودجه از طرف دولت به مجلس ارائه شود و دوستان دولت بايد سعی کنند در سريع‌ترين زمان بودجه را به مجلس تقديم کنند چون ممکن است دوباره با تاخير در بررسی بودجه مواجه شويم که اين به زيان کشور است. »