آغاز مذاکرات هسته ای ایران و آژانس در تهران

اين دور از مذاکرات، سومین دور گفت وگوهای مستقيم میان بازرسان آژانس با مقامات هسته ای ايران پس از تصويب سومين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران در اسفند ماه گذشته است. (عکس:EPa)

دور جديد گفت و گوهای هسته ای ايران با هيئت سه نفره آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه، در تهران آغاز شده است و احتمال دارد تا سه روز ادامه یابد.


سرپرستی هيئت سه نفره آژانس بين المللی انرژی اتمی را هرمن ناکارت، مسئول بخش منطقه ای پادمان های آژانس، و سرپرستی هيئت ايرانی را علی اصغر سلطانيه، سفير و نماينده دائم ايران در آژانس، به عهده دارد.


دو کارشناس فنی، هرمن ناکرت را در سفرش به تهران همراهی کرده اند.


يک مقام مسئول ایرانی که نخواست هويتش فاش شود به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت که در اين مذاکرات کارشناسان وزارت امور خارجه ايران نيز حضور دارند. آقای سلطانیه روز یکشنبه اعلام کرد که این مذاکرات احتمالا سه روز طول می کشد.


اولی هاينونن، معاون آژانس بين المللی انرژی اتمی در ماه گذشته دو بار با مقامات ايرانی در تهران در باره ادعای تلاش ايران برای ساخت سلاح هسته ای در تهران مذاکره کرد.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه ايران هم روز يکشنبه، ۲۲ ارديبهشت ماه، در جريان نشست خبری هفتگی خود، ضمن تاييد خبر سفر بازرسان آژانس به تهران گفت: «هيئتی که قرار است از آژانس به تهران بيايد بر اساس برنامه ريزی ها در هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد و رياست آن را نيز آژانس تعيين مي کند.»


هدف از مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس، گفت وگو در باره «مطالعات ادعایی» کشورهای غربی پیرامون ارتباط میان برنامه اتمی تهران و فعالیت های نظامی عنوان شده است.

اين دور از مذاکرات، سومین دور گفت وگوهای مستقيم میان بازرسان آژانس با مقامات هسته ای ايران پس از تصويب سومين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران در اسفند ماه گذشته است. دور قبلی مذاکرات، نیمه اول ارديبهشت ماه در تهران انجام شد.


هدف از مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس، گفت وگو در باره «مطالعات ادعایی» کشورهای غربی پیرامون ارتباط میان برنامه اتمی تهران و فعالیت های نظامی عنوان شده است.


«مطالعات ادعايی»، عنوانی است که مقامات ايران برای نام بردن از اتهام غرب و ابراز ترديد آژانس انرژی اتمی در باره احتمال ارتباط پرونده هسته ای ايران با مطالعات نظامی، استفاده می کنند.


آژانس می گويد: «بر اساس اسنادی که در اختيار آن گرفته است، ايران در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی داشته است.»


گزارش ماه مارس آژانس در باره پرونده هسته ای ايران، با اشاره به نگرانی جدی در باره احتمال ارتباط برنامه هسته ای ايران با تحقيقات نظامی، باعث تصويب قطعنامه سوم تحريم های عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل شد.


آژانس می گوید که در گفت وگوهای مقدماتی با مقامات جمهوری اسلامی، ایران برای پاسخگویی به ابهامات در باره «مطالعات نظامی - اتمی» اعلام آمادگی کرد.


پس از تصويب قطنامه سوم شورای امنیت که در آن از ايران خواسته شده بود غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به مذاکره با جامعه بین المللی بازگردد، تهران اعلام کرد که نه تنها قصد توقف غنی سازی را ندارد بلکه برای نصب شش هزار ساتريفوژ جديد در تاسيسات هسته ای خود برنامه ريزی کرده است.


ايران همچنين اعلام کرد که در باره پرونده هسته ای خود تنها با آژانس بين المللی انرژی اتمی مذاکره می کند.