کاراکاس؛ پایتخت سرمایه گذاران ایرانی

نخستین نمونه های خودروی تولیدی در کارخانه مشترک ایرانی - ونزوئلایی که در دو مدل به بازار آمده است.

ایران و ونزوئلا برای هماهنگی همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک در دیگر کشورهای آمریکای لاتین نهادی مشترک با نام «ونیرانکو» به وجود آورده اند.


در این روزها هیاتی ایرانی به ریاست مهدی غضنفری، مدیر عامل سازمان تجارت خارجی جمهوری اسلامی در کاراکاس به سر می برد تا درگفت و گو با مقامات این کشور آمریکای لاتین برنامه های آینده ونیرانکو را تنظیم کند.


آژانس خبری ایتالیایی «کرونوس اینترنشنال» در گزارشی از کاراکاس می نویسد که کاراکاس، پایتخت ونزوئلا به محل تجمع سرمایه گذاران ایرانی تبدیل شده است.


در این گزارش اشاره می شود که عمده مشتریان هتل های لوکس کاراکاس را ایرانیان تاجر تشکیل می دهند و در پرواز کاراکاس به تهران که از دوم مارس سال جاری میلادی به راه افتاده است نمی توان جایی تا قبل از ۱۵ اکتبر یافت.


در یک سال گذشته صنایع بسیاری با سرمایه و فن آوری ایرانی در ونزوئلا به راه اندازی شده اند. جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلفی از مونتاژ خودرو تا صنایع غذایی و ساختمان شهرک ها سرمایه گذاری کرده است.

در یکسال گذشته صنایع بسیاری با سرمایه و فن آوری ایرانی در ونزوئلا راه اندازی شده اند. جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلفی از مونتاژ خودرو تا صنایع غذایی و ساختمان شهرک ها در ونزوئلا سرمایه گذاری کرده است.


همزمان با سفر مهدی غضنفری به کاراکاس، هیات دیگری به ریاست مسعود میرکاظمی در کوبا به سر می برد.


جمهوری اسلامی ایران در صدد است در این جزیره آمریکای لاتین نیز که از نظر اقتصادی در شرایط بسیار سختی به سر می برد در زمینه های صنعتی و کشاورزی سرمایه گذاری کند.


هیات دیگری روز سه شنبه آینده به پایتخت نیکاراگوئه سفر خواهد کرد.


این هیات که به غیر از مقامات دولتی بیش از ۵۰ سرمایه گذار ایرانی را نیز در برمی گیرد، برای انجام مذاکرات اولیه در زمینه سرمایه گذاری در بخش های تولیدی به این کشور آمریکای لاتین سفر خواهد کرد.


یکی از مقامات اقتصادی نیکاراگوئه به خبرگزاری ایتالیایی «کرونوس اینترنشنال» گفته است، ایرانی ها علاقمند هستند در صنایع خودرو سازی و موادغذایی سرمایه گذاری کنند، و همچنین اجرای طرح هایی ساختاری چون بندرسازی و بازسازی سیستم برق این کشور آمریکای لاتین را نیز به عهده گیرند.


نگرانی آمریکا و اسراییل


جمهوری اسلامی ایران که به تازگی سفارتی در نیکاراگوئه گشوده است، نمایندگی هایش در برخی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین چون اروگوئه، مکزیک و کلمبیا را نیز گسترش داده است.


گسترش حضور سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در آمریکای لاتین، بنابرگزارشی که در روزنامه آرژانتینی «کلارین» انتشار یافته است، نگرانی شدید دولت های اسراییل و ایالات متحده آمریکا را برانگیخته است.


کلارین به نقل از یک مقام معتبر در وزارت امور خارجه اسراییل می نویسد «حضور گسترده ایران در آمریکای لاتین و به ویژه فعالیت سفارتخانه های این کشور در این منطقه از این سو نگران کننده است که می تواند برخی از کشورهای آمریکای میانه و جنوبی را به پایگاه های عملیاتی گروه های خرابکار تبدیل سازد.»


اتهامی که البته از سوی دولت های ایران، ونزوئلا و نیکاراگوئه از پایه بی اساس خوانده می شوند.