کلینتون: برای ایران پیشنهاد تعامل همچنان روی میز است

هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، روز چهارشنبه از ادامه مقاومت معترضان عليه دولت محمود احمدى نژاد ستايش كرد ولى گفت كه براى ايرانى ها پیشنهاد تعامل همچنان روى ميز است.

خانم كلينتون كه به نايروبى، پايتخت كنيا، سفر كرده است به خبرنگاران گفت: «ما از ادامه مقاومت و تلاش هاى كنونى اصلاح طلبان براى ايجاد تغييراتى كه مردم ايران شايسته آن هستند قدردانى و ستايش مى كنيم.»

مقام هاى آمريكايى از زمان اعلام نتايج انتخابات رياست جمهورى ايران كه به نا آرامى هاى گسترده اى انجاميد خواستار احترام جمهورى اسلامى به خواست مردم براى بيان اعتراض هاى خود و خوددارى از سركوب آن شده اند.

با اين حال دولت آمريكا گفته است كه اعتراض ها به انتخابات يك مسئله داخلى است و اين بر عهده مردم ايران است كه در باره آن تصميم گيرى كنند.

هيلارى كلينتون در اظهارات خود بار ديگر بر خواسته واشينگتن براى گفت و گو با ايران تاكيد كرد و گفت: «سياست ما مانند قبل است. ما اين واقعيت را در نظر داريم كسى كه امروز سوگند ياد كرد رييس جمهور است.»

وزير امور خارجه آمريكا افزود: «سياست ما همچنان روشن است و آن اين است كه براى ايرانى ها موضوع تعامل همچنان روى ميز قرار دارد.»

باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، بارها از خواست دولت خود براى گفت و گو با ايران بر سر مسئله هسته اى جمهورى اسلامى سخن گفته است و افزوده كه ارگ ايرانى مشت گره كرده خود را باز كنند دست دوستى آمريكا به سوى آنها دراز خواهد شد.

برخى از مقام هاى آمريكا در هفته هاى اخير اعلام كرده اند كه اميد به تعامل با ايران پس از نا آرامى هاى اخير ناشى از اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهورى كمرنگ شده است.

مير حسين موسوى و مهدى كروبى، دو نامزد معترض انتخابات رياست جمهورى، اعلام كرده اند كه در اين رقابت ها تقلب هاى گسترده اى صورت گرفته و دولت بر آمده از آن را مشروع نمى دانند.

دولت هاى آمريكا، فرانسه، آلمان و بريتانيا گفته اند كه براى انتخاب محمود احمدى نژاد پيام تبريك نمى فرستند.

با اين حال رابرت گيبس، سخنگوى كاخ سفيد، روز سه شنبه گفت كه محمود احمدى نژاد «رييس جمهور انتخاب شده» است و سفير سوئد در تهران به نمايندگى از اتحاديه اروپا در مراسم سوگند رييس دولت دهم شركت كرد.

آقاى احمدى نژاد روز چهار شنبه در مجلس حاضر شد و متن سوگندنامه خود براى پاسدارى از مذهب رسمى، جمهورى اسلامى و قانونى اساسى را قرائت كرد.

وى در سخنانى با اشاره به عدم ارسال تبريك از سوى كشورهاى غربى، خطاب به آنان گفت: « كسى در ايران منتظر پيام تبريك شما نيست و ملت ايران نه براى اخم هاى شما و نه براى تبريك‌ها و لبخند‌هاى شما ارزشى‌ قائل نيست.»

رييس دولت دهم افزود: «دليل اين رفتار آنها اين است كه دموكراسى را در راستاى منافع شخصى خود مى ‌‌خواهند.»

تظاهرات خيابانى در ۵۰ روز گذشته حداقل ۳۰ كشته بر جاى گذاشته است و صدها نفر از روزنامه نگاران، فعالان سياسى، مدنى و مردم عادى معترض از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت شده اند.

به رغم سركوب نيروهاى نظامى و بسيجى، تظاهرات خيابانى معترضان همچنان ادامه دارد.