«خدا مردم را مواخذه می کند اگر دست از فعاليت اتمی بکشند»

رهبر جمهوری اسلامی خواستار ایستادگی مردم ایران در برابر آمریکا شده است. ( عکس : فارس)

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه گفت که اگر مردم ايران از برنامه اتمی حمايت نکنند خداوند آنها را مواخذه خواهد کرد.


رهبر جمهوری اسلامی که در جمع گروهی از مردم تبريز سخنرانی می کرد، با اشاره به برنامه اتمی ايران اظهار داشت: «ملت ايران در مقابل همه تبليغات و فشارها با صراحت اعلام می کند که از حق خود دفاع خواهد کرد و حق خود را هم خواهد گرفت زيرا اگر چنين کاری انجام ندهد خداوند آنان را مؤاخذه خواهد کرد.»


آيت الله خامنه ای ۶۸ ساله در سخنان خود « ايستادگی همراه با قدرت در مقابل آمريکا و مستکبران عالم» را تنها راه بالندگی و پيشرفت و دستيابی به حقوق ايرانی ها دانست و گفت: « آنها با اينکه می دانند ايران در پی سلاح هسته ای نيست ، ولی با اين ادعا تلاش می کنند تا مانع از دستيابی ملت ايران به يک فناوری و دانش سطح بالا با تکيه بر استعدادها و توانايی های ملی خود شوند زيرا رسيدن به اين توانايی بدون کمک گرفتن از ديگران، روح خود باوری را در ملت های مسلمان زنده خواهد کرد.»


  • «ملت ايران در مقابل همه تبليغات و فشارها با صراحت اعلام می کند که از حق خود دفاع خواهد کرد و حق خود را هم خواهد گرفت زيرا اگر چنين کاری انجام ندهد خداوند آنان را مؤاخذه خواهد کرد.»
آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی

اوايل روز يکشنبه، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز، ايالات متحده آمريکا را متهم به «تحريف» انگيزه های ايران در برنامه هسته ايش کرد.


وی اظهار داشت: «آمريکایی ها بهتر از هر طرف ديگری می دانند که فعاليت های ايران مسالمت آميز است و از ابتدا انحرافی نداشته است.»


سخنگوی وزارت امور خارجه خبر از همکاری ايران با بازرسان آژانس داده و گفت:« تمام فعاليت های جمهوری اسلامی ايران در چارچوب معاهده ان پی تی و زير نظر آژانس بين المللی انرژی اتمی است و آنچه را آژانس به مصلحت و ضروری بداند در گزارش آتی خود منعکس خواهد کرد.»


آقای حسينی همچنين گفت: «آنها [ آمريکايی ها] اگر چيزی در دست دارند می توانند به مسوولان آژانس ارايه کنند، آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز بررسی های فنی و حقوقی خود را انجام خواهد داد و آنچه را لازم باشد در گزارش منعکس می کنند.»


اشاره سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران به گزارش روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز بود که نوشته بود دولت جرج بوش اسنادی را در زمينه برنامه هسته ای ايران در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار می دهد.


آمريکا بارها ايران را متهم کرده است که در چارچوب برنامه هسته ای خود بدنبال ساخت سلاح اتمی است. تهران اين ادعا را رد کرده است و قطعنامه های شورای امنيت برای تعليق غنی سازی اورانيوم را «غير قانونی» و «کاغذ پاره» ناميده است.


انتظار می رود که محمد البرادعی، مدير کل آژانس در اواخر اين ماه گزارش نهايی خود را در خصوص گذشته برنامه اتمی جمهوری اسلامی به شورای حکام ارائه کند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سوم مارس، در جلسه ای با شرکت ۳۵ کشور عضو، به بررسی گزارش محمد البرادعی، درباره ماهيت برنامه هسته ای ايران خواهد پرداخت.


ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری توافق کردند در چارچوب همکاری برای شفاف سازی برنامه هسته ای، تهران به سئوالات باقی مانده آژانس پاسخ دهد.