ايران از دستگيری عوامل ترور مسعود علی محمدی خبر داد

مسعود علی محمدی که ايران از وی به عنوان استاد دانشگاه و دانشمند هسته ای نام می برد دی ماه سال گذشته در مقابل منزلش از سوی افراد ناشناسی ترور شد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه اعلام کرد که «شبکه ای از جاسوسان و تروريست های» وابسته به اسرائيل را منهدم کرده و عوامل اصلی ترور مسعود علی محمدی، دانشمند هسته ای، دستگير شده اند.

وزارت اطلاعات ايران در اطلاعيه خود از «ماه ها مجاهدت های خاموش و اقدامات پيچيده و چند لايه آفندی و پدافندی و نفوذ به عمق اطلاعاتی» اسرائيل خبر داده که به گفته آن، «منجر به کشف اطلاعات بسيار مهم و حساس از تيم های جاسوسی و عملياتی موساد شد.»

اين وزارتخانه امنيتی جمهوری اسلامی گفته که اين عمليات موجب وارد آمدن «ضربات سنگينی به ساختارهای اطلاعاتی و امنيتی رژيم صهيونيستی (اسرائيل) شده است.»

مسعود علی محمدی که ايران از وی به عنوان استاد دانشگاه و دانشمند هسته ای نام می برد دی ماه سال گذشته در مقابل منزلش از سوی افراد ناشناسی ترور شد. مقام های ايرانی از همان ابتدا انگشت اتهام را به سوی سازمان های امنيتی غربی و اسرائيل نشانه رفتند.

وزارت اطلاعات ايران در اطلاعيه روز دوشنبه خود بار ديگر اين اتهام ها را تکرار کرده و گفته است: «اطلاعات به دست آمده بيانگر آن است که موساد برای تحقق اهداف ضد انسانی، اسلامی و ضد ايرانی خود از پايگاه هايی در برخی از کشورهای اروپايی و غير اروپايی و همچنين برخی کشورهای همسايه جمهوری اسلامی ايران برخوردار بوده است که در هدايت عمليات ترور ناجوانمردانه شهيد دکتر مسعود علی محمدی از آن پايگاه ها استفاده کرده است.»

اين وزارتخانه گفته که «اطلاعات بسيار مهمی از عمليات نفوذ سرويس جاسوسی موساد و انهدام شبکه های جاسوسی آن و طراحی ترور» علی محمدی به دست آن رسيده که «در شرايط مقتضی و به تدريج اعلام خواهد شد.»

در يکسال گذشته، مقام های جمهوری اسلامی از ترور دو دانشمند ديگر هسته ای ايران خبر داده اند.

مجيد شهرياری، استاد فيزيک و عضو هيئت علمی دانشگاه شهيد بهشتی و همچنين محقق جمهوری اسلامی ايران در پروژه سزامی، روز هشتم آذرماه، زمانی که همراه با راننده و همسرش به سمت دانشگاه در حرکت بود، در حوالی ميدان ارتش در اثر انفجار بمب کشته شد.

فريدون عباسی، ديگر استاد دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهيد بهشتی نيز همان روز مورد سوء قصد قرار گرفت، اما از اين حادثه جان سالم به در برد.

به دنبال اين ترورها، محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی ايران، دولت‌های غربی و اسرائيل را متهم کرد که در اين حوادث دست دارند.

اين اتهام ها در حالی بيان می شود که ايالات متحده آمريکا ترورهای يکسال اخير در ايران را محکوم کرده است.

علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران آذرماه اعلام کرد که ايران حفاظت از متخصصان هسته ای خود را افزايش می دهد.

وی افزوده بود: «با تصميمی که اخيراً گرفته شده است، قرار شده محافظت (از متخصصان هسته‌ای) را چند برابر کنند و شيوه‌های محافظت ديگر را هم اتخاذ کنند.»

ایران که از سوی کشورهای غربی متهم به تلاش براس دستیابی به دانش ساخت سلاح هسته ای است مورد تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است و اسامی پاره ای از افراد درگیر در برنامه هسته ای تهران نیز در فهرست تحریمی سازمان ملل قرار دارد.