لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

ابراز اطمینان کاسترو به نقش موساد در قتل دانشمندان هسته‌ای ایران


فیدل کاسترو، رهبر پیشین کوبا، ابراز اطمینان کرده است که موساد اسرائیل و تشکیلات جاسوسی آمریکا و بریتانیا عامل «کشتار» دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در یک سال اخیر بوده‌اند.

آقای کاسترو در مقاله‌ای که جمعه در یک روزنامه کوبایی منتشر شد، تأکید کرد که «همکاری مشترک موساد، ‌ام. آی.۶ و سی. آی.‌ای با هدف نابود کردن تلاش‌های تهران در رسیدن به توانایی هسته‌ای صورت گرفته است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیدل کاستروی ۸۴ ساله مقاله خود را با عنوان «اینشتین چه می‌گفت؟» منتشر کرده و افزوده است که تشکیلات جاسوسی غرب «به طور سیستماتیک» در تلاش است تا «رد پای دانشمندان ایرانی را پنهان کند و آنها را به قتل برساند».

به باور آقای کاسترو، مأموران موساد و نیروهای ویژه آمریکایی، خود نیز عامل انفجار‌ها در کنار دو اتومبیل استادان هسته‌ای ایران بوده‌اند.

در این انفجار‌ها، در دو نقطه جداگانه در شمال تهران، در روز هشتم آذر ماه، دکتر مجید شهریاری کشته شد و دکتر فریدون عباسی زخمی و همسران هر دو استاد فیزیک هسته‌ای زخمی شدند.

کاسترو در مقاله خود برای اثبات دست داشتن نیروهای موساد و تشکیلات جاسوسی آمریکا و بریتانیا در سوقصد‌ها به جان دکتر شهریاری و دکتر عباسی، به یکی از گزارش‌های منتشره در هفته‌نامه بریتانیایی ساندی تلگراف استناد کرده است.

پس از کشته شدن دکتر مسعود علیمحمدی، استاد فیزیک کوانتوم دانشگاه تهران، که دوازدهم ژانویه ۲۰۱۰ در انفجاری در کنار درب خانه‌اش در قیطریه تهران از پای در آمد، ساندی تلگراف ارزیابی کرده بود که موساد عامل این سوقصد بوده است.

فیدل کاسترو در مقاله خود نوشته است که «رویدادهای دیگری نیز با هدف کشتار دانشمندان ایرانی از سوی اسرائیل، آمریکا و بریتانیا و با همکاری برخی کشورهای دیگر، اتفاق افتاده است».

فیدل کاسترو افزوده است که «در طول تاریخ، دوره مشابه دیگری را به یاد ندارم که در آن کشتن دانشمندان یک کشور دیگر به سیاست آشکار کشورهایی تبدیل شده باشد که خود در گروه دولت‌های برخوردار از سلاح هسته‌ای هستند».

فیدل کاسترو ابراز نظر کرده است که «کشتن دانشمندان هسته‌ای ایران» نیز بخشی دیگر از تلاش‌ها برای «ایجاد فشار بر ایران در آستانه مذاکرات هسته‌ای است».

در روزهای اخیر اعلام شد که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه کشورهای ۱+۵ سی‌ام دی ماه، بیستم ژانویه، در استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.

علیرغم آمادگی ایران برای ورود به این مذاکرات، غرب نسبت به هدف‌های جمهوری اسلامی ایران از چنین مذاکراتی مشکوک است همانگونه که غرب همچنان ارزیابی می‌کند که هدف ایران از پیگیری برنامه هسته‌ای این کشور رسیدن به بمب اتمی است و نه تنها استفاده مسالمت‌جویانه از توانایی هسته‌ای.

مئیر داگان که پنجشنبه گذشته دوران هشت ساله ریاست موساد اسرائیل را به پایان برد، در آخرین ارزیابی خود گفت که به دلیل عواقب تحریم‌ها و یک سری مشکلات فنی به وجود آمده بر سر راه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، تهران دست کم تا سال ۲۰۱۵ به توانایی هسته‌ای نظامی نخواهد رسید.

فیدل کاسترو، که از پنج سال پیش در پی بیماری شدید، قدرت را به برادرش رائول کاسترو سپرده است، از زمانی که حالش بهبود یافته، پی در پی ارزیابی‌هایی نسبت به آینده جهان بیان می‌کند و دیدگاه‌هایش را‌گاه در مقالات مختلف منتشر می‌کند.

به تازگی در اسناد ویکی لیکس آمده بود که آقای کاسترو در سال ۲۰۰۶ «تقریباً مرده بود» اما اکنون حالش تا حدی بهبود یافته است. این سند تأکید می‌کرد که «تا هنگامی که آقای فیدل کاسترو در کوبا نفس می‌کشد، دیدگاه‌هایش اثرعمیقی بر این کشور دارد».

آقای فیدل کاسترو خود درباره ویکی لیکس گفته است که این افشاگری‌ها «آمریکا را به زانو در آورده است».

اکثر مقاله‌هایی که آقای کاسترو در پی بهبود نسبی حالش منتشر کرده، درباره احتمال وقوع «جنگ جهانی سوم است» که به باور او ممکن است از بحران در شبه جزیره کره آغاز شود، و آمریکا را به این بحران متهم می‌کند.

او بر این باور است که در جنگ جهانی سوم کاملاً محتمل است که از بمب هسته‌ای استفاده شود؛ یکی از مقاله‌های اخیرش با عنوان «۲۳۸ دلیل برای نگرانی» نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم منتشر شده بود.

فیدل کاسترو پیوسته درباره ایران نیز سخن می‌گوید و مقاله می‌نویسد. او در یکی از مقاله‌های ماه‌های اخیر خود، از احمدی‌نژاد خواست که از انکار هولوکاست دست بردارد و نوشت که یهودیان بیش از هرقوم دیگری در طول تاریخ مورد ستم بوده و قوم‌های دیگر آنها را تعقیب کرده‌اند.

این سخنان آقای کاسترو تحسین سران اسرائیل را در پی آورد اما ایران نسبت به آن سکوت کرد.

جمهوری اسلامی ایران با کوبا مناسبات نزدیکی دارد؛ روابطی که در دوران رائول کاسترو نیز به گستردگی و نزدیکی ایام فیدل کاسترو پیگیری شده است.

باور آقای کاسترو در مورد تلاش سیستماتیک برای «کشتار» دانشمندان هسته‌ای ایران از سوی موساد و تشکیلات جاسوسی قدرت‌های غربی، با دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران همخوانی کامل دارد.

از‌‌ همان نخستین ساعات سوقصد به دکتر شهریاری و دکتر عباسی، و نیز در قتل دکترعلیمحمدی، مقامات ایران فوراً انگشت اتهام را به سوی اسرائیل کشیدند و «موساد» را بعنوان برنامه‌ریز و مجری این قتل‌ها معرفی کردند.
XS
SM
MD
LG