نانسی پلوسی: دولت ترامپ مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد

نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا

رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید دولت ترامپ باید این نکته را در نظر داشته باشد که مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نانسی پلوسی روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت به خبرنگاران گفت: دولت جمهوریخواه ترامپ باید اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای درباره ایران برای قانونگذاران ارشد فراهم کند که وی از آنها به عنوان «دسته هشت» نام برد.

اظهارات وی پس از آن بیان می‌شود که در روزهای اخیر بحث بر سر بالا گرفتن احتمال رویارویی نظامی ایران و آمریکا بالا گرفته است.

آمریکا اوایل هفته گذشته اعلام کرد که در واکنش به «تهدیدهای اخیر ایران» ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را همراه با شماری بمب‌افکن بی- ۵۲ به خلیج فارس فرستاده است.

چند روز بعد کشورهای امارات و عربستان خبر دادند که چند کشتی تجاری و نفتی در آب‌های نزدیک بندر فجیره در دریای عمان هدف حملات خرابکارانه قرار گرفته‌اند.

آقای ترامپ روز دوشنبه هفته جاری در واکنش به این اقدام، هشدار داد اگر ایران دست به کاری بزند و اتفاقی رخ دهد گرفتاری بزرگی برای این کشور پیش خواهد آمد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز اعلام کرد که ایالات متحده در حال آماده‌سازی ابزار نظامی و دیپلماتیک است تا اگر ایران «تصمیم بدی گرفت» و به منافع آمریکا حمله کرد، با «پاسخی درخور» مواجه شود.

در همین رابطه، سایت «هافینگتون‌پست» روز چهارشنبه گزارش داد که سه سناتور دمکرات و جمهوریخواه آمریکایی یک طرح مربوط به سال ۲۰۱۸ را در دستور کار قرار داده‌اند که بر اساس آن دولت ایالات متحده اجازه نخواهد داشت بدون مجوز کنگره از منابع مالی برای جنگ علیه ایران استفاده کند.

سناتورهای دمکرات تام اودال و ریچارد دوربین همراه با رند پاول، سناتور جمهوریخواه، بدنبال ارائه این طرح هستند.

هافینگتون‌پست می‌نویسد که سناتور دمکرات الیزابت وارن نیز روز سه‌شنبه به این کارزار پیوست.

خانم وارن که نامزد درون حزبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست، در توئیتی نوشته است: «نمی‌توانیم به دولت ترامپ اجازه دهیم که ما را به جنگ دیگری در خاورمیانه بکشاند».

وی افزوده است: «به همین دلیل رئیس‌جمهوری مجوز کنگره را برای اعلام جنگ ندارد. این وظیفه کنگره است- و به همین خاطر است که من از طرح مربوط به اجتناب از جنگ با ایران پشتیبانی می‌کنم».

پیشتر، برخی از قانونگذاران آمریکایی و از جمله چند تن از هم‌حزبی‌های رئیس‌‌جمهوری آمریکا، از بی‌خبری در مورد تنش‌های فزاینده با ایران شکایت کرده و گفته بودند که خواستار برپایی جلسات توضیحی دولت در مورد این تهدیدات و تصمیمات دولت هستند.

در همین رابطه، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان بامداد پنج‌شنبه گزارش داد که نمایندگان دولت آقای ترامپ در این روز برای شرکت در جلسات توجیهی و توضیحی درباره افزایش تنش با ایران به کنگره می‌روند.

به رغم تشدید جنگ لفظی میان ایران و آمریکا، مقام‌های دو کشور در هفته جاری تاکید کردند که خواهان جنگ نیستند.

در همین رابطه، آیت‌الله علی خامنه‌ای گفت که بین ایران و آمریکا جنگ نخواهد شد ضمن اینکه مذاکره با دولت فعلی ایالات متحده را «سم مضاعف» خواند.

مایک پومپئو نیز در مسکو به خبرنگاران گفت که کشورش دنبال جنگ با ایران نیست ولی از منافع خود در منطقه خاورمیانه دفاع می‌کند.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه‌ریزی برای اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه برای مقابله با ایران را رد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سایت هافینگتون‌پست و رادیو فردا/ کر.