نولند: پاسخ ایران به نامه آمریکا درباره طرح ترور سفیر عربستان «رجزخوانی» است

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ويکتويا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه تاييد کرد که واشينگتن یادداشتی مفصل از ايران درباره طرح ترور سفير عربستان سعودی در آمريکا دريافت کرده است ولی گفت که اين نامه «رجزخوانی» است. ایران اعلام کرده که در نامه ای به آمریکا خواستار عذرخواهی این کشور شده است.

خانم نولند در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: «ما یادداشت ديپلماتيک مفصلی را از طريق سفارت سوئيس از ايرانی ها دريافت کرديم. نامه هفت صفحه است. اين نامه، رجزخوانی است و تمام آن پر از تکذيب و رد اتهامات است.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در اين نامه «چيز زياد جديدی که ما تصورش را بکنيم وجود ندارد.»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم روز سه شنبه گفت که تهران در پاسخ به نامه ارسالی از سوی واشینگتن این نامه را فرستاده و در آن درخواست کرده آمریکا از ایران عذرخواهی کند و بابت اتهاماتی که زده، غرامت بپردازد.

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که رسماً به ایالات متحده نسبت به اتهامی که این کشور در مورد دست داشتن حکومت جمهوری اسلامی در «طرح توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن» زده‌ است شکایت کرده و در این رابطه خواستار پوزش خواستن و پرداخت غرامت از سوی آمریکا شده‌ است.

یک مقام آمریکایی روز یک‌شنبه خبر داده بود که ایالات متحده روز جمعه یادداشتی دیپلماتیک از ایران دریافت کرده که در آن از اتهاماتی که اوایل ماه جاری به دولت جمهوری اسلامی زده شده ابراز نارضایتی شده‌ است.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در نشستی خبری با همتای غنایی اش با اشاره به نامه آمریکا به ایران گفته بود: «ما يادداشتی از آمريکايی‌ها دريافت کرديم که در آن مطالبی متناقض و مثل هميشه بی‌ پايه و اساس بود و از طرفی ابراز علاقه برای اينکه بنشينيم و با هم صحبت کنيم، چيز مهمی نيست. پاسخ آن داده شد.»

مقامات قضایی آمریکا، منصور ارباب‌سیر، شهروند ایرانی–آمریکایی، را همراه با غلام شکوری، که گفته می‌شود عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است، متهم کرده‌اند که درصدد بوده‌اند از طریق پرداخت پول به قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا، را ترور کنند. دولت ایران این اتهام‌ها را «بی‌معنا» نامیده و آن را تکذیب می‌کند.

بیش از ۳۰ سال است که ایران و آمریکا هیچ‌گونه رابطه دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند و در این مدت مناسبات این دو کشور نیز بارها بر سر مسائل مختلفی همچون برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت امنیت منطقه خاورمیانه دچار تنش شده‌ است.

این تنش‌ها در هفته‌های اخیر به دنبال طرح اتهام آمریکا علیه ایران در خصوص «توطئه ترور» سفیر عربستان در واشینگتن بار دیگر شدت یافته ‌است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، چهارم آبان‌ماه در گفت‌وگو با بخش فارسی‌زبان شبکه صدای آمریکا و بی‌بی‌سی فارسی از تمایل واشینگتن به بهبود روابط ایران و آمریکا سخن به میان آورد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، روز شنبه در واکنش به این سخنان هیلاری کلینتون، این اظهارات را «مملو از تناقض» دانست و گفت که زمان گفت‌وگو بین دو کشور هنوز فرا نرسیده‌ است.