تعطيلی ۲۷۱ کلاس درس در استان تهران به دلیل آنفلوآنزا

یک مرکز درمانی ویژه آنفلوآنزای نوع آ در اصفهان

آن طور که یکی از مقام‌های وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، ۲۷۱ کلاس درس در مناطق مختلف استان تهران به دليل ابتلای دانش آموزان به آنفلوآنزا و سرما خوردگی تعطیل شده است.

علی سليمانی، مدير روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، به خبرگزاری مهر گفته است که «۱۹ دانش آموز در اين استان به آنفلوآنزای نوع A دچار شده‌اند که ۱۲ نفر آنها در بيمارستان ها بستری هستند.»

اما در حالی که بر اساس برخی گزارش‌ها، مدارس بسياری در چند شهر ايران تعطيل شده‌اند، مدير روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران می‌گوید که تاکنون «هيچ مدرسه‌ای در استان تهران تعطيل نشده است».

پيشتر، رئيس آموزش و پرورش شهر تهران با تأييد مرگ يک دانش آموز در منطقه ۱۵ پايتخت ايران اعلام کرده بود که مجتمع استثنايی شهيد محبی، ويژه دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی در تهران به دليل ابتلای ۱۵ دانش آموز به آنفلوآنزای فصلی به طور موقت تعطيل شده است.

اما ساعاتی پس از اعلام اين موضوع، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با انتشار بيانیه‌ای ضمن «کاملاً طبيعی» توصيف کردن شرايط در مدارش تهران اعلام کرد که هيچيک از مدارس تهران تعطيل نيست.

در اين ميان، يک معلم در استان تهران به راديو فردا گفت که وضعيت در مدارس استان تهران بحرانی است.

وی اضافه کرد: «اخيراً یک دانش‌آموز در مدرسه حکمت در شهر ری، به دليل ابتلا به آنفلوآنزا، جان خود را از دست داد و در نتيجه، مسئولان مجبور به تعطيلی این مدرسه شدند.»

اين معلم اضافه کرد: «به دليل شيوع همين بيماری در برخی از نقاط استان تهران، مسئولان مجبور به تعطيلی دو روزه مدارس در رباط کريم، کرج و ساوجبلاغ شدند.»

او تعطيل نشدن مدارس در اين شرايط را موجب شگفتی دانست.

در همين ارتباط، خبرگزاری مهر سه شنبه گذشته خبر داد که ۲۰۰ گروه پزشکی به مدارس استان تهران اعزام شده‌اند.

از سوی ديگر، مرضيه وحيد‌دستجردی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به خبرگزاری فارس گفت که «در مبارزه با آنفلوانزای نوع A هما‌هنگی خوبی بين وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش وجود دارد».

این در حالی که خانم دستجردی خود چند روز پيش از اجرا نشدن دستورالعمل تعطيلی مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش انتقاد کرده بود.


اختلاف در آمار احتمالی ابتلای حجاج ایرانی به آنفلوانزای A

خانم وحيد دستجردی درباره بحث امکان ابتلای حجاج ايرانی در عربستان سعودی به آنفلوانزای A گفت: «فقط ۸ تا ۱۰ درصد حجاج ايرانی در عربستان به اين بيماری مبتلا می‌شوند.»

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: «البته ممکن است حدود ۸۰ درصد حجاج به انواع آنفلوانزا مبتلا شوند که نمی‌دانيم چه تعداد آنها آنفلوانزای A است يا ساير آنفلوانزاها.»

پيش از اين سخنان، حسن امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفته بود: «۸۰ درصد حجاج ايرانی امسال در طول سفر خود به عربستان به آنفلوانزای نوع A مبتلا می‌شوند» و از مردم خواسته بود به به استقبال حجاج نروند.

وی گفته بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هيج نوع غربالگری و قرنطينه‌ای برای حجاج ندارد.

در اين ميان، آخرين خبر در مورد اقدامات دولت برای مقابله با بيماری آنفلوانزای A اين است که يک ماه ديگر، واکسن اين بيماری برای دو ميليون نفر وارد ايران خواهد شد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، تعداد مبتلايان به اين بيماری از حدود ۱۶۴۰ نفر به بيش از ۲۱۵۰ نفر در ايران رسيده است.

بر اساس اين آمار رسمی، تنها در يک هفته حدود ۵۱۵ مورد به شمار مبتلايان به آنفلوانزای نوع A افزوده شده است. همچنين تاکنون «۳۳ ايرانی بر اثر ابتلا به اين بيماری جان خود را از دست داده‌اند».