«آنکارا برای سرکوب کردها به تنهایی تصمیم می گیرد»

نخست وزیر ترکیه می گوید که در مساله شورشیان کرد در شمال عراق، آنکارا به تنهایی تصمیم می گیرد.

يک روز پس از اعلام آمادگی هوشيار زيباری مبنی بر آمادگی دولت عراق برای همکاری با ترکيه برای سرکوب شورشيان کرد پ کا کا، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه می گويد که اتخاذ هرگونه تصميمی در شروع اقدام نظامی عليه شورشيان کرد در شمال عراق به تنهايی توسط آنکارا گرفته می شود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بخارست، آقای اردوغان که سرگرم ديدار از رومانی است در حالی مواضع کشورش را اعلام می کند که پيشتر، ايالات متحده آمريکا از آنکارا خواسته بود که در اقدام عليه شورشيان کرد، خويشتنداری نشان دهد.


نخست وزير ترکيه، يکشنبه گذشته و بعد از دومين حمله شورشيان پ کاکا به سربازان ترکيه که به کشته شدن ۱۷ نفر از آنها منجر شد از ايالات متحده درخواست کرد که در سرکوب کردها به اين کشور کمک کند.


وی که پيشتر اعلام کرده بود که کشورش برای نابود کردن شورشيان کرد حاضر است «هر آنچه بهای اين اقدام باشد» را بپردازد، در گفت و گو با خبرنگاران در بخارست با اشاره به توصيه های کاندوليزا رايس تاکيد کرد:« اما هر تصميمی درباره ضرورت حمله، برعهده ماست»


وی همچنين اضافه کرد که اگر شرايط اقتضا کند آنکارا برای حمله به پ کاکا در شمال عراق درنگ نخواهد کرد.


  • « نيروهای امنيتی ما مصمم اند به محض اينکه موقعش برسد، حرکت کنند، هدف ما نيروهای سازمان تروريستی پ کاکاست، نه شهروندان يا نقاط ديگری در خاک عراق.»
نخست وزیر ترکیه

آقای اردوغان که به همراه کالين تاریسانو، همتای رومانيايی خود در يک کنفرانس مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ می داد با مقايسه وضعيت نظاميان آمريکايی در عراق گفت:« مردم از خودشان نمی پرسند که آمريکا در عراق که دهها هزار کيلومتر از خاک آنها فاصله دارد چه می کند؟»


وی تاکيد کرد:« پ کاکا آسايش ما را سلب کرده اند اما چه چيزی آمريکايی ها را در عراق آزار می دهد؟»


نخست وزير ترکيه اضافه کرد:« نيروهای امنيتی ما مصمم اند به محض اينکه موقعش برسد، حرکت کنند، هدف ما نيروهای سازمان تروريستی پ کاکاست، نه شهروندان يا نقاط ديگری در خاک عراق.»


رجب طيب اردوغان همچنين اظهار اميدواری کرد که دولت نوری المالکی بيش از اين از اين «گروه تروريستی» که در شمال عراق پایگاه هایی نيز دارند حمایت نکند.


صحبت های آقای مالکی بدنبال آن عنوان می شود که عبدالله گل، رييس جمهوری اين کشور گفته بود که آنکارا بيش از اين نمی تواند در مساله شورشيان کرد خويشتنداری کند.


در همين حال، رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق روز پنجشنبه گفت که دولت عراق بايد گام هايی در جهت دستگيری نيروهای کرد پ کا کا که در کوه ها پناه گرفته اند، بردارد.


آقای کروکر به خبرنگاران گفت:«مقامات رسمی کرد در شمال عراق بايد هر گونه کمکی برای جلوگيری از رساندن کمک و آذوقه به اين نيروها را گرفته و همچنين تلاش خود را برای دستگيری آنها به هنگام رفت و آمد به کوه ها در منطقه مرزی به کار بندند.»


با اينکه دولت نوری المالکی بارها تاکيد کرده است که حملات چريکی از داخل خاک اين کشور را عليه ترکيه تحمل نمی کند، اما عراق جزييات کمی از گام های عملی برداشته شده به منظور کنترل و يا فرونشاندن اين نيروها ارائه می دهد.


در حال حاضر ترکيه نيروهای خود را در پشت مرزهای شمالی عراق مستقر کرده و می گويد که اگر دولت نتواند جلوی نيروهای شورشی پ کا کا را بگيرد، برای سرکوبی آنها وارد خاک عراق خواهد شد.


با بالا گرفتن مناقشات در مرزهای شمالی عراق، خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز پنجشنبه تاکيد کرد که حفظ تماميت ارضی عراق در ايجاد ثبات در اين کشور ضروری است.


آقای سولانا در جمع خبرنگاران از ترکيه و عراق خواست تا از راه های سازنده اين مساله را حل کنند.