آمار تلفات مرگبارترین حمله سه ماه گذشته در پاکستان به ۵۱ تن رسید

مسجد محل بمبگذاری انتحاری در جمرود

انفجار یک بمب انتحاری در میان نمازگزاران نماز جمعه در مسجدی در جمرود در شمال غربی پاکستان، مرگبارترین حمله سه ماه گذشته در این کشور را رقم زد و آمار کشته‌شدگان این حمله تا روز شنبه به ۵۱ تن رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عامل این انفجار یک بمبگذار انتحاری بود که روز جمعه، در میان نزدیک به ۵۰۰ نمازگزار این مسجد دست به انفجار زد و موجب کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از نمازگزاران شد.

جمرود در منطقه قبائلی خیبر و در ۲۵ کیلومتری پیشاور واقع شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقام‌های رسمی محلی تعداد کشته‌شدگان این حمله انتحاری را ۵۱ تن و تعداد مجروحان حادثه را دست کم ۱۲۱ نفر ذکرد کرده است.

این مقام محلی همچنین گفته است که تا ظهر روز شنبه هنوز ۶۱ از مجروحان این حادثه در بیمارستان هستند.

شدت این انفجار که در شبستان اصلی این مسجد به وقوع پیوست در حدی بود که بر اساس گزارش‌ها تمامی درها و پنجره‌های این شبستان آسیب دیده و دیوارهای این محوطه خون‌آلود شده‌اند.

این انفجار مرگبارترین انفجار در پاکستان از ۲۳ اردیبهشت امسال است. زمانی که دو عامل انفجاری، در اقدامی در مقابل یک مرکز آموزش داوطلبان پلیس در منطقه‌ای در ۳۰ کیلومتری شمال پیشاور، ۹۸ تن را به کام مرگ فرستادند.

درست یک ماه بعد در ۲۲ خرداد ماه نیز انفجار دو بمب در شهر پیشاور در شمال غربی پاکستان، کشته شدن ۳۴ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر را در پی داشت.

گرچه هنوز مقام‌های دولتی در مورد شخص یا گروهی که در پشت حادثه مسجد جمرود قرار دارد، اظهار نظر نکرده‌اند اما به نوشته خبرگزاری فرانسه محمد طلحه، یک شبه‌نظامی مسلمان، در تماسی تلفنی به نمایندگی از گروه تحریک طالبان پاکستان، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

محمد طلحه که اطلاعات کمی در مورد او موجود است، به خبرگزاری فرانسه گفته که «مسجد محل انفجار متعلق به گروه کوکی‌خل بوده که طالبان به مقابله با آنها مشغول است و هر گروه دیگری نیز در مقابل طالبان بایستد به همین سرنوشت دچار خواهد شد.»

خبرگزاری فرانسه گرچه صحت این ادعا را غیرقابل تأیید ارزیابی کرده، اما یادآور شده است که حملات گروه طالبان و شبکه‌های مرتبط با القاعده از سال ۲۰۰۷ به این سو، کشته شدن بیش از ۴۵۰۰ شهروند پاکستانی را در پی داشته است.