کشف ۱۱ هزار کیلو انواع نوشیدنی الکلی در قصر شیرین

عکس آرشیوی است.

گمرک ایران اعلام کرد ماموران این سازمان موفق به کشف ۱۱ هزار و شصت کیلوگرم «انواع مشروبات الکلی» به ارزش «چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال» شدند.

وب‌سایت خبرآنلاین روز شنبه چهارم شهریور، نوشت که این محموله٬ از داخل یک «تانکر حمل مازوت عراقی» کشف و ضبط شد.

این محموله در گمرک «پرویزخان» واقع در شهرستان قصر شیرین در استان کرمانشاه که ارتباط ایران را با اقلیم کردستان عراق را میسر می‌کند٬ کشف شده است.

به نوشته خبرآنلاین،‌ ماموران گمرک پرویزخان٬ هنگام بازرسی و نظارت بر محموله‌ها٬ «با کمک دستگاه‌های کنترلی پیشرفته ایکس‌ ری کامیونی، یک تانکر حامل مازوت را از دستگاه ایکس‌ری عبور دادند و در کنترل‌های بیشتر اسکن‌های دستگاه، به محتوای داخل تانکر مشکوک شدند.

بر اساس این گزارش٬ ماموران گمرک در بازرسی‌های بیشتر متوجه شدند که در داخل تانکر مازوت٬ کالای دیگری هم جاسازی شده است که پس از «تخلیه کامل تانکر، تعداد ۲۷۲۷ بطری انواع مشروبات الکلی» کشف شد.

ارزش تقریبی این محموله که شامل «۴۵ نوع مشروبات الکلی به وزن ۱۱۰۶۰ کیلو‌گرم» است٬ «چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال» برآورد شده است.

پیشتر مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج روز ۲۴ اسفند سال گذشته با اعلام خبر «افزایش» مصرف نوشیدنی‌های الکلی در استان‌های جنوبی ایران گفته بود که استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه٬ در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا٬ ظفر پریسای از اینکه مصرف نوشیدنی‌های الکلی در این استان رو به «رشد» است٬ اظهار تاسف کرده و گفته بود بررسی‌های «کارشناسی» نشان می‌دهد که تهران در زمینه مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران در جایگاه نخست قرار دارد.

تعداد دستگاه‌های کنترلی پیشرفته ایکس‌ری کامیونی گمرک ایران ۳ برابر شده است

به نوشته خبرآنلاین، تعداد دستگاه‌های کنترلی پیشرفته ایکس‌ری کامیونی گمرک ایران به سه برابر افزایش یافته و امسال نیز ۱۹ دستگاه دیگربه ظرفیت گمرک کشور افزوده خواهد شد.

۱۹ فروردین ماه سال جاری نیز گمرک ایران اعلام کرد به زودی همه کانتینرهای ورودی به گمرک «شهید رجایی» در بندرعباس با سیستم «ایکس‌ری پیشرفته» بازرسی خواهند شد.

ایکس‌ری‌های جدید قادرند محتویات کانتینرها و کامیون‌ها را در حال حرکت نیز کنترل و اسکن کنند.

این خبر پس از آن منتشر شد که گزارش‌های متعددی از ورود روزانه هزاران کانتینر بدون نظارت به داخل کشور رسانه‌ای شد.

در شهریورماه سال ۹۵ محمدجعفر منتظری٬ دادستان کل کشور، از ورود روزانه سه هزار و ۸۵۰ کامیون از طریق بندرعباس به ایران «بدون بازرسی و نظارت» خبر داد.

اواخر مردادماه سال گذشته نیز برخی رسانه‌ها خبر دادند که «بزرگ‌ترین محموله قاچاق» در شش سال اخیر در بندر «شهید رجایی» در بندرعباس کشف شده و در این پرونده ۱۱ تن از «کارکنان گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی» دستگیر شده‌اند.

حبیب‌الله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیشتر اعلام کرده بود که «روزانه چهار هزار کانتینر از طریق بندر شهید رجایی وارد و خارج می‌شود که این بندر با یک دستگاه ایکس‌ری، تنها قادر به چک کردن ۲۰۰ کانتینر است.»

قاچاق کالا در ایران به یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی و نمادهای «فساد» در کشور تبدیل شده و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به ادامه این وضعیت خواستار به «آتش» کشیده شدن کالاهای قاچاق شده است.