لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

۵ کشته و ۱۱۴ مسموم پس از مصرف «مشروب الکلی دست ساز» در سیرجان


دادستان تهران، سال گذشته گفت: در مدت ۱۰ ماه، ۳۰۰ هزار بطری مشروب خارجی و ۲۰۰ هزار لیتر مشروب ساخت داخل در تهران کشف شده است.
دادستان تهران، سال گذشته گفت: در مدت ۱۰ ماه، ۳۰۰ هزار بطری مشروب خارجی و ۲۰۰ هزار لیتر مشروب ساخت داخل در تهران کشف شده است.

مصرف «مشروب الکلی دست‌ساز» در شهرستان سیرجان در استان کرمان، به مرگ دست کم ۵ تن منجر شده و ۱۱۴ تن را نیز راهی بیمارستان کرده است که ۵۰ تن از آنان بستری شده اند.

به گزارش خبرگزاری «خبرآنلاین»، محمد صابری، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، روز دوشنبه دوم مرداد گفت: ۵ تن به دلیل «عوارض ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی» در سیرجان از عصر پنجشنبه ۲۹ تیر تاکنون جان خود را از دست داده اند.

وی اشاره کرد که روز شنبه اول مرداد، ۹۹ تن به دلیل «مصرف مشروبات الکلی تقلبی»َ به بیمارستان های سیرجان مراجعه کرده بودند و افزود که این آمار تا صبح روز دوشنبه به ۱۱۴ تن رسید.

بر اساس این گزارش، ۴۶ تن در دو بیمارستان سیرجان و چهار تن نیز در یک بیمارستان شهربابک به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی بستری هستند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه از افرادی که مشروبات الکلی مصرف کرده اند خواست که به منظور معاینه به بیمارستان مراجعه کنند و افزود: مردم مسمومیت با مشروبات الکلی را جدی نگرفته اند.

آقای صابری همچنین گفت: «مشروب تقلبی آغشته به متانول بوده است».
بر اساس این گزارش، متانول یا الکل چوب به عنوان حلال در محلول های بخش چاپ و تکثیر، چسب ها، رنگ و جلادهنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در این میان، یدالله موحد، رئیس کل دادگستری کرمان، اعلام کرده است که به این پرونده خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

به گفته وی، بر اساس تحقیقات نیروی انتظامی، راننده یک کامیون دو ظرف۲۰ لیتری مشروب «دست‌ساز» را از اصفهان تهیه و در سیرجان توزیع کرده است.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی غیراستاندارد و قاچاق بار‌ها در ایران منجر به مرگ و یا از دست دادن بینایی شماری از مصرف‌کنندگان آن در شهرهای ایران شده است.

از جمله در سال ۹۲، بیش از ۳۵۰ تن در چند شهر مختلف استان کرمان از جمله رفسنجان به علت نوشیدن نوشیدنی الکلی تقلبی مسموم شدند و ۷ تن نیز جان خود را از دست دادند.

سال گذشته، یک مقام سازمان پزشکی قانونی، در همایشی با موضوع «سوءمصرف و اعتیاد به الکل» گفته بود که بر اساس پرونده‌های ارسال شده به این سازمان، در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ سالانه به ترتیب، ۱۴۵ تن، ۹۳ تن، ۱۳۶ تن، ۱۳۵ تن و ۸۱ تن، بر اثر مصرف مشروبات الکی جان خود را از دست داده‌اند.

محمدرضا قدیرزاده، همچنین گفته بود که «مجموع چرخش مالی و خرید و فروش مشروبات الکلی در کشور ۶۵۸ میلیارد تومان است و ۲۳ کارخانه تولید الکل در کشور وجود دارد».

درباره میزان دقیق مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران، آمار دقیقی در دست نیست و بار‌ها از سوی مسئولان مختلف آمارهای متفاوتی در این زمینه اعلام شده است.

از جمله علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، از مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در کشور خبر داده بود. برخی گزارش‌ها اما از مصرف سالانه حدود ۶۰ میلیون لیتر نوشیدنی‌های الکلی در ایران حکایت دارد.

در همین زمینه عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، سال گذشته اعلام کرد که در مدت ۱۰ ماه، نزدیک به ۳۰۰ هزار بطری مشروب خارجی و حدود ۲۰۰ هزار لیتر مشروب ساخت داخل در تهران کشف شده است.

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیز سال گذشته گفته بود که در مدت یک سال یک میلیون و ۴۲۷ هزار قوطی یا بطری مشروبات الکی کشف شده است.

مجازات مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران ۸۰ ضربه شلاق است، و پس از دو بار اجرای این حد، تکرار مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به اعدام منجر شود.

XS
SM
MD
LG