معمر قذافی: هرگز تسليم نخواهيم شد

در حالی که نبرد میان شورشیان و نیروهای وفادار قذافی در لیبی ادامه دارد، کشورهای عضو ناتو همچنان نتوانسته‌اند در مورد سپردن فرماندهی عملیات لیبی به توافق روشنی دست یابند و معمر قدافی در یک سخنرانی که از تلویزیون این کشور پخش شد اعلام کرد: «هرگز تسليم نخواهيم شد»

به گزارش رویتز، نیروهای وفادار به معمر قذافی، روز سه‌شنبه به دوشهر در غرب لیبی حمله کردند که در پی آن چندین تن کشته شدند.

با تاریک شدن طرابلس، صدای انفجار و پدافند هوایی برای چهارمین روز متوالی در این شهر به گوش می‌رسید.

از سوی دیگر ساکنان شهر یرفان در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی طرابلس و ساکنان مصراته نیز از درگیری‌های نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی و شورشیان خبر داده‌اند.

در همین حال، معمر قذافی روز سه شنبه با حضور در خرابه های ناشی از بمباران نیروهای ائتلاف در طرابلس گفت: «ما آنها را به هر وسیله ای آنها را شکست می دهیم . ما برای جنگیدن آماده ایم چه در کوتاه مدت چه در دراز مدت. ما در نهایت پیروز خواهیم شد.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تلویزیون دولتی لیبی سخنرانی پنج دقیقه ای معمر قذافی در برابر طرفداران خود در باب العزیزیه در طرابلس را پخش کرده است.

در این سخنرانی معمر قذافی از همه ارتش های اسلامی و آزادگان خواسته است تا در نبرد علیه نیروهای خارجی در لیبی به وی بپیوندند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در گفت وگو با شبکه «ای بی سی» اعلام کرد: نزدیکان معمر قذافی در جستجوی راهی برای خروج از بحران در این کشور هستند، و با مقامات کشورهای مختلف در این زمینه تماس گرفته اند.

وزیر امور خارجه آمریکا می گوید نزدیکان معمر قذافی می پرسند: چه کار باید بکنند و چگونه از وضعیت کنونی خارج شوند و در آینده چه رخ خواهد داد؟

انتقادهای داخلی از اوباما

با اینکه باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، تصریح کرده است که آمریکا طی چند روز ‌آینده هدایت عملیات در لیبی را به کشورهای دیگر واگذار می‌کند، هنوز اعضای ناتو نتوانسته‌اند به توافق همه‌جانبه‌ای برای هدایت عملیات دست یابند.

باراک اوباما، که همزمان با آغاز عملیات در لیبی، به کشورهای آمریکای لاتین سفر کرد، به واشینگتن بازگشته‌ است وهم اینک از سوی شماری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مورد لیبی با انتقاد روبرو است.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های منتقد در واشینگتن می‌گویند که چندوچون عملیات لیبی به آنها گفته نشده و برخی دیگر از قانونگذاران آمریکایی از اینکه اوباما مجوز «جنگ» از کنگره را نگرفته، ابراز نارضایی کرده‌اند.

اختلاف در اروپا

روز سه‌شنبه در اروپا نیز همچنان بر سر اینکه چه کسی هدایت عملیات نیروهای ائتلاف را به دست بگیرد، بحث‌ و گفت‌وگو در جریان بود.

‌آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، پیشنهاد کرد کمیته‌ای متشکل از وزیران خارجه کشورهای ائتلاف تشکیل شود و هدایت عملیات در لیبی را به دست گیرد.

آلن ژوپه که کشورش دو سال پیش بار دیگر به بخش نظامی ناتو پیوسته است، تاکید کرد که عملیات لیبی، در وهله اول خواست سازمان ملل است و همه کشورهای مشارکت‌کننده در این عملیات عضو ناتو نیستند؛ گرچه به گفته او در این عملیات باید بتوان از ظرفیت‌های ناتو استفاده کرد.

این اظهارات در حالی گفته می‌شود که ساعاتی بعد، کاخ الیزه بدون ذکر جزییات اعلام کرد، نیکولا سارکوزی و باراک اوباما، بر سر استفاده از «ساختار فرماندهی ناتو برای پشتیبانی نیروهای ائتلاف» به توافقی دست یافته‌اند.

ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، قطر و چند کشور اروپایی پس از تصویب قطعنامه ۱۹۷۳ در شورای امنیت برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، در قالب نیروهای ائتلاف عملیات در این کشور را آغاز کردند.

با این حال، آلمان، روسیه، چین، هند و برزیل از این قطعنامه حمایت نکردند.

آلمان به ماموریت نیروهای خود در مدیترانه پایان داد


آلمان روز سه شنبه در اقدامی دیگر مخالفت خود را با عملیات نیروهای ائتلاف نشان داد و به ماموریت دو ناو محافظ این کشور تحت فرماندهی ناتو در مدیترانه پایان داد.

وزارت دفاع آلمان همچنین اعلام کرد، به ماموریت نزدیک به ۷۰ نفر از نیروهای آلمانی که در پروازهای شناسایی ناتو در منطقه مدیترانه بوده‌اند، پایان داده شده است.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه گفت برلین همچنان به عملیات نیروهای ائتلاف «به دیده تردید» می‌نگرد.