وعده وزیر راه برای پیگیری مطالبات صنفی رانندگان کامیون

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

پس از چند روز اعتصاب پیاپی رانندگان کامیون در مناطق مختلف ایران، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی، روز یکشنبه در دیدار با نمایندگان آنها، اعتراض را «حق» رانندگان دانست و وعده داد که مطالبات صنفی آنها را پیگیری کند.

از اول خرداد ماه امسال رانندگان کامیون در بسیاری از شهرهای ایران، دست به اعتصاب زده و از حمل و نقل بار خودداری می‌کنند. اعتصاب کامیون‌داران انتقال سوخت و تولیدات غذایی و کشاورزی را در برخی نواحی ایران با اختلال روبرو کرده است.

کم بودن کرایه حمل بار، کمیسیون‌های بالای شرکت‌های حمل و نقل، افزایش هزینه بیمه و تامین اجتماعی، افزیش بهای سوخت، و افزایش قیمت لوازم یدکی به ویژه لاستیک و روغن در پی نوسانات بازار ارز و تحویل بار در بندرها و پایانه‌ها به شرکت‌های با نفوذ، و کمبود سهمیه روزانه گازوئیل از جمله معضلاتی است که رانندگان خواستار رسیدگی به آن شده‌اند.

این اعتراض‌ها که به روایت گزارش‌های و تصاویر ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی روز یکشنبه ششم خرداد نیز ادامه داشته است، سبب شد که دولت، مجلس و سازمان تأمین اجتماعی وعده‌هایی در جهت بهبود شرایط کار این صنف بدهند.

در همین راستا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نمایندگان رانندگان معترض گفت: «اعتراض رانندگان و نمایندگان آنها به هیچ‌وجه باعث ناراحتی نشده، زیرا حق اعتراض را قبول دارم و معتقدم اعتراض حق قانونی و طبیعی رانندگان است. اما باید توجه داشت که حق اعتراض با سنگ‌پراکنی متفاوت است و همانند گفته‌های نمایندگان رانندگان باور دارم افرادی که وسط جاده‌ها اقدام به سنگ‌پراکنی کردند جزو رانندگان نیستند.»

عباس آخوندی در این دیدار به نمایندگان رانندگان پیشنهاد کرد که خواسته‌های خود را به صورت مکتوب ارائه دهند تا در کارگروهی متشکل از نمایندگان رانندگان، سازمان راهداری و معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی بررسی و برای آنها راه‌حل پیدا شود.

او همچنین مشکلات بیمه رانندگان را مربوط به سازمان تأمین اجتماعی دانست اما وعده داد که وزارت راه در این زمینه به رانندگان کمک کند.

در این زمینه فضل‌الله نمازی، رئیس انجمن صنفی رانندگان ناوگان ترابری چهارمحال و بختیاری، به خبرگزاری ایرنا گفته است که در دو ماه گذشته حق بیمه تأمین اجتماعی رانندگان از خرداد ماه امسال با افزایش دوبرابری مواجه بوده است.

وزیر راه در دولت حسن روحانی همچنین در مورد سهمیه‌های سوخت کامیون‌ها نیز وعده داد که در صورت صحت موضع، این مشکل باید با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بررسی و مرتفع شود.

دولت مدعی است که برای جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورها همسایه، گازوئیل را سهمیه‌بندی کرده است، اما این اقدام باعث شده که کامیون‌ها به علت کمبود سوخت نتوانند بیش از سهمیه خود در طول روز بار ببرند.

در این زمینه محمد زمانی یکی از رانندگان معترض به خبرگزاری فارس گفت: «در بحث سهمیه سوخت که روزانه ۱۵۰ لیتر است، اگر کامیونی بخواهد واقعاً کار کند، سوخت کم می‌آورد، زیرا کامیون‌های پر‌ پیمایش بیشتر از اینها سوخت لازم دارد.»

به گفته این راننده، وقتی سوخت کامیون‌ها تمام می‌شود آنها مجبور می‌شوند در کنار جاده توقف کنند که این توقف‌ها امنیت رانندگان را به‌ویژه در توقف‌های شبانه به خطر می‌اندازد.

همچنین صف‌های طولانی برای دریافت سوخت، معضلی دیگری است که به‌ویژه کامیون‌‌های حامل مواد غذایی فاسد شدنی با آن روبه‌رو هستند.

روز شنبه شماری از کامیون‌داران در جایگاه سوخت جلگه چاه هاشم دلگان واقع در استان سیستان و بلوچستان به خاطر کمبود سهمیه سوخت و صف‌های طولانی تجمع کردند.

رانندگانی که بار هندوانه داشتند معترض بودند که بار آنها به خاطر کمبود سوخت در معرض نابودی است.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی در ایران حدود ۳۷۰ هزار دستگاه کامیون تردد دارند که بیش از ۱۲۰ هزار از آنها بالای ۳۵ سال عمر دارند.

با استفاده از ایلنا، ایرنا، فارس، عصر هامون و قدس آنلاین؛ ح.ر./م.ا