نامزدهای بخش مسابقه جشنواره کن معرفی شدند

شمار فیلمسازان صاحب نام جشنواره امسال، نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

برگزيدگان بخش مسابقه شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم کن که به عنوان مهمترين جشنواره سينمايی دنيا شناخته می شود، روز چهارشنبه با حضور ژیل ژاکوب، دبیر جشنواره در یک نشست خبری اعلام شد.


بر اساس اين اعلام، هيچ فيلمی از ايران به بخش مسابقه راه نيافته، در حالی که پيشتر به نظر می رسيد فيلم شيرين ساخته تازه عباس کيارستمی در بخش مسابقه پذيرفته شود.


همچنين فيلم های امير نادری و شيرين نشاط در بخش مسابقه جشنواره کن پذیرفته نشده اند.


برگزار گنندگان جشنواره، نام ۱۹ فيلم بخش مسابقه را اعلام کرده و گفته اند: فيلم بيستم که سومين فيلم فرانسوی بخش مسابقه خواهد بود، بعدا اعلام می شود.


آمريکا هم امسال دو فيلم در بخش مسابقه دارد: بچه عوضی ساخته کلينت ايستوود و هم دریافت، نيويورک ساخته چارلی کافمن. اين در حالی است که سال قبل پنج فيلم آمريکايی در بخش مسابقه جشنواره کن به نمايش درآمد.


ايستوود ۷۷ ساله با يک قصه ماجراجویانه در دهه ۱۹۲۰ درباره مادری (با بازی آنجلینا جولی) که کودکش ناپدید می شود، در جشنواره حضور دارد.


رياست هيئت داوران جشنواره کن امسال را شان پن، فيلمساز و بازيگر آمريکايی به عهده دارد، در حالی که داوران ديگری چون ناتالی پورتمن، ستاره زيبای هاليوود، در کنار او خواهند بود.

استيون سودربرگ که در سال ۱۹۸۹ با فيلم سکس، دروغ و نوار ويدئو برنده نخل طلای کن شده بود، با مستند جنجالی چهار ساعته ای درباره زندگی «چه گوارا» در بخش مسابقه امسال حضورخواهد داشت.


ويم وندرس، فيلمساز برجسته آلمانی که در سال ۱۹۸۴ با پاريس تگزاس، نخل طلا را به خانه برد، با فيلمی با عنوان تيراندازی پالرمو در بخش مسابقه حضور دارد و برادران داردن، فيلمسازان برجسته بلژيکی با سکوت لورنا، فيلمی درباره ازدواج يک معتاد و یک مهاجر غير قانونی.


والتر سالس، فيلمساز برزيلی تحسين شده هم با فيلم خط عبور در جشنواره حضور دارد که با همراهی دانيلا تامس ساخته شده است.


ژيا ژانکه، فيلمساز چينی که در سال ۲۰۰۶ با فيلم طبيعت بيجان در جشنواره ونيز به موفقيت رسيد، با فيلم تازه اش با عنوان ۲۴ شهر، درباره کارگران يک کارخانه هواپيماسازی در کن حضور دارد.


ساير فيلم های بخش مسابقه عبارتند از: سه ميمون (نوری بيلگه سيلان- ترکيه)، قصه کريسمس (آنو دسپلشين- فرانسه)، ستايش (آتوم اگويان- کانادا)، والس با بشير (آری فولمن- اسرائيل)، مرز نابودی (فيليپ گارل- فرانسه)، گومورا(ماتئو گارون، ايتاليا)، جادوی من (اريک کو- سنگاپور)، زن بی سر (لوسرسيا مارتل-آرژانتين)، سربيس (بريلانته مندوزا- فيليپين)، دلتا (کورنل مونروچو- مجارستان)، استاد (پائولو سورنتينو- ايتاليا) و لئونرا (پابلو تراپرو- آرژانتين).


هنوز اعلام نشده است که کدام فيلم ها در افتتاحيه و اختتاميه کن به نمايش در خواهند آمد، اما به نظر می رسد، فيلم ايندياناجونز و جمجمه بلورين، آخرين ساخته استيون اسپيلبرگ که در بخش خارج از مسابقه است، به عنوان فيلم افتتاحيه به نمايش در آید.


فيلم مستند امير کوستوريکا - فيلمساز برجسته بوسنیایی که تاکنون دو بار نخل طلا دريافت کرده - با عنوان مارادونا درباره اين فوتبالیست مشهور نيز در بخش خارج از مسابقه به نمايش در خواهد آمد. همين طور آخرين ساخته وودی آلن با عنوان ويکی کريستينا بارسلونا با بازی پنه لوپه کروز.


امسال برخلاف سال گذشته، تعداد فيلمسازان سرشناس در بخش مسابقه جشنواره کن اندک است و برعکس، چهره های جوان حضور فعال تری در جشنواره دارند. هشت فيلمساز بخش مسابقه پيشتر هيچ گاه به بخش مسابقه جشنواره کن راه نيافته بودند.


برگزار کنندگان جشنواره، ضمن اشاره به اين که بسياری از فيلمسازان جشنواره پسند نظير آلمادووار و استفن فريرز در حال فيلمبرداری هستند، شصت و يکمين دوره کن را ترکيبی از پرفروش های هاليوودی با فيلم های کوچک هنری خواندند.


۱۰۷ کشور، ۴۰۲۵ فيلم کوتاه و بلند خود را برای شرکت در اين دوره جشنواره کن که از ۱۴ تا ۲۵ ماه مه در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه برگزار می شود، ارائه کرده بودند.


رياست هيئت داوران جشنواره کن امسال را شان پن، فيلمساز و بازيگر آمريکايی به عهده دارد، در حالی که داوران ديگری چون ناتالی پورتمن، ستاره زيبای هاليوود، در کنار او خواهند بود.