پایان جام ملت‌های آسیا با قهرمانی استرالیا

شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا با قهرمانی تیم ملی فوتبال استرالیا به پایان رسید. این تیم با برتری در برابر کره‌جنوبی، برای نخستین بار جام قهرمانی را نصیب خود کرد.

در دیدار رده‌بندی هم امارات موفق شد با نتیجه ۳-۲ بر عراق غلبه کند تا روی سکوی سوم مسابقات بایستد.

طلایی‌پوشان میزبان در مسابقه نهایی که به قضاوت علیرضا فغانی از ایران برگزار شد، در نیمه نخست با یک گل به برتری رسیدند. این گل در دقیقه ۹۲ پاسخ داده شد تا بازی به وقت اضافه کشیده شود.

سرانجام در مسابقه‌ای پر هیجان، شاگردان آنجل پوستک اوغلو با نتیجه ۲ بر یک کره‌جنوبی را شکست دادند تا جام قهرمانی را در خانه حفظ کنند. این تیم در دوره قبلی به مدال نقره دست یافته بود.

ماسیمو لونگو عضو باشگاه سوئیندون در انگلستان به اتفاق جیمز ترویسی برای استرالیا گل زدند. سون هئونگ می‌نگ هم تک گل کره‌جنوبی را به ثمر رساند.
آخرین باری که تیم میزبان موفق شده بود به قهرمانی برسد، سال ۱۹۹۲ بود که ژاپن موفق به حفظ جام شد. جالب اینکه در آن دوره هم تیم قهرمان، برای اولین بار به این عنوان رسید.

فینال ۲۰۱۵ در حالی ۱۲۰ دقیقه به طول انجامید که سرمربی استرالیا به خاطر مصدومیت دو بازیکن، ناگزیر شد تا قبل از دقیقه ۷۰ هر سه تعویضش را انجام دهد.

در این بین، ترویسی که در نیمه دوم به بازی آمده بود در دقیقه ۱۱۵ گل اختتامیه جام شانزدهم را به ثمر رساند. گلی در حضور بیش از ۷۶ هزار تماشاگر. ترویسی در بلژیک بازی می‌کند.

سلفی دسته‌جمعی بازیکنان استرالیا با جام قهرمانی، از حاشیه‌های مراسم توزیع جوایز بود. به این ترتیب، حسرت کره‌ جنوبی برای قهرمانی در آسیا ۵۹ ساله خواهد شد. کره‌ای‌ها برای چهارمین بار تا فینال رسیدند اما دستشان از جام قهرمانی کوتاه ماند.

پس از انتخاب مت رایان به عنوان بهترین دروازه‌بان و ماسیمو لونگو به عنوان بهترین بازیکن میدان، تیم ملی فوتبال استرالیا جایزه بازی جوانمردانه را نیز به خود اختصاص داد. همچنین علی مخبوت به عنوان آقای گل مسابقات معرفی شد. احمد خلیل هم تیمی او و حمزه الدردور اردنی با چهار گل در رده بعدی قرار گرفتند.

محسن ترکی داور فوتبال درباره عملکرد فغانی، رضا سخندان و محمدرضا ابوالفضلی در فینال جام ملت‌ها به سایت ورزش سه گفت: «تیم داوری ایران عالی کار کرد و کمک‌هایش فرا‌تر از انتظار بود. فینال جام ملت‌ها بازی کوچکی نیست. این مهم‌ترین بازی آسیاست که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. فغانی و کمک‌هایش از هر نظر عالی و باتجربه نشان دادند.»

پوستک اوغلو پس از قهرمانی تیمش در شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا گفت: به شدت احساس غرور می‌کنم. از این شاد‌تر دیگر نمی‌توانم باشم. اطمینان داشتم که هر چه بازی پیش برود قوی‌تر حاضر خواهیم شد و در ‌‌نهایت همین اتفاق افتاد. مردم استرالیا بسیار خوشحالند و تا صبح بیدار خواهند بود. معتقدم در جام جهانی نیز می‌توانیم در جمع بزرگان قرار بگیریم.

اولی اشتیلیکه سرمربی کره جنوبی هم گفت نشان دادیم که مستحق باخت نیستیم. فقط یک حرف با هواداران دارم، مردم کره! شما می‌توانید به بازیکنانتان افتخار کنید. می‌خواستیم به خاطر چا دو ری، کو جا چئول و لی چونگ یونگ به قهرمانی برسیم اما فوتبال همین است. چا تصمیم گرفت با تیم ملی خداحافظی کند. او می‌تواند با سربلندی به کشورش برگردد.