اعلام پیشنهادهای باراک اوباما برای کنترل سلاح در آمریکا

اوباما در جمع بازماندگان کشتار ایالت کنتیکات بر لزوم کنترل سلاح در ایالات متحده تاکید کرد.

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده اقدامات خود برای کنترل سلاح در آمریکا را آغاز کرد تا به این ترتیب از وقوع رخدادهای خونینی مانند آن‌چه در مدرسه‌ای در ایالت کنتیکات اتفاق افتاد، جلوگیری کند.

از این اقدامات به عنوان بزرگ‌ترین طرح در طول دهه‌های متمادی برای کنترل سلاح در ایالات متحده یاد می‌شود.

Your browser doesn’t support HTML5

پیشنهادهای اوباما برای کنترل سلاح در آمریکا



باراک اوباما روز چهارشنبه، ۲۷ دی، با ارائه پیشنهادهای خود از کنگره خواست تا طرح ممنوعیت سلاح‌های جنگی و نیز لزوم تحقیق درباره پیشینه تمام خریداران سلاح را به تصویب برساند.

به گزارش رویترز، رییس جمهوری آمریکا که در کاخ سفید و در جمع بستگان برخی از کشته‌شدگان حادثه مدرسه ابتدایی سندی هوک در نیوتن ایالت کنتیکات سخنرانی می‌کرد، گفت: «دیگر نمی‌توانیم این مسئله را به تاخیر بیندازیم... کنگره باید به سرعت اقدام کند.»

او از حادثه کشتار مدرسه سندی هوک به عنوان بدترین رخداد در طول دوران ریاست جمهوری‌اش یاد کرد و با مخاطب قرار دادن پدر و مادر گریس مک‌دانلد، یکی از قربانیان این حادثه گفت که یکی از نقاشی‌های او را در اتاق مطالعه اش آویزان کرده است.

آقای اوباما اضافه کرد: «هر زمان که نگاهم به این نقاشی می‌افتد به گریس فکر می‌کنم و نیز به زندگی او و به زندگی که می توانست پیش رو داشته باشد. و بیشتر از همه به این فکر می کنم که چگونه و چه زمانی می‌توان از این فجایع جلوگیری کرد. ما هم‌ اکنون باید کاری بکنیم.»

در حادثه مدرسه ابتدایی سندی هوک که روز ۱۴ دسامبر رخ داد، ۲۰ دانش‌آموز و شش بزرگسال به ضرب گلوله یک جوان مسلح به قتل رسیدند. تابستان امسال نیز یک مرد مسلح به هنگام نمایش فیلم جدید بتمن در یکی از سینماهای ایالات کلرادو با شلیک پیاپی، ۱۲ نفر را کشت و بیش از ۶۰ نفر دیگر را مجروح کرد.

با این حال اقدام باراک اوباما برای کنترل سلاح در ایالات متحده باعث رویارویی جدی او با لابی قدرتمند اسلحه در آمریکا و حامیان آن در کنگره خواهد شد که این طرح را مغایر قانون اساسی ایالات متحده می‌دانند.

در همین راستا انجمن ملی ریفل که از آن به عنوان لابی سلاح در آمریکا یاد می‌شود، ساعاتی قبل از سخنرانی آقای اوباما، اطلاعیه‌ای منتشر ساخت که او را به ریاکاری متهم می‌کرد و فاش می‌ساخت که رییس جمهوری ایالات متحده با به‌کارگیری یک سرویس مخفی مسلح برای محافظت از دختران خود موافقت کرده است. کاخ سفید این اطلاعیه را «نفرت‌انگیز» خوانده است.

بر اساس طرح آقای اوباما که کنگره ایالات متحده باید آن را به تصویب برساند، سابقه تمام خریداران اسلحه باید به دقت بررسی شود. همچنین قانون قاچاق سلاح و مجازات‌های در نظر گرفته شده برای آن نیز تغییر می‌کند.

او همچنین اعلام کرده است که قصد دارد ۲۳ گام فوری نیز بدون تصویب کنگره بردارد که از جمله آنها می‌توان به ارتقای سیستم‌های موجود برای بررسی سوابق جنایی افراد، به‌کارگیری مشاوران و ماموران حفاظتی بیشتر در مدارس و دسترسی بهتر به خدمات روانپزشکی اشاره کرد.