فریده مرادخانی، فعال مدنی و خواهرزاده علی خامنه‌ای به‌طور موقت آزاد شد

فریده مرادخانی

فریده مرادخانی، فعال مدنی و خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی پس از سه ماه و نیم بازداشت روز شنبه، ۱۱ اردیبهشت به‌طور موقت آزاد شد.

به گزارش سایت «حقوق بشر در ایران»، خانم مرادخانی با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی و «اعمال محدودیت برای خروج از استان تهران تا پایان دوره دادرسی و جلسات بازپرسی» به‌صورت موقت آزاد شده است.

این فعال مدنی ۲۳ دی پارسال در مسیر بازگشت به خانه خود در تهران از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شد و نیروهای امنیتی پس از آن اقدام به تفتیش خانه این فعال مدنی کرده و برخی از لوازم شخصی‌ او را نیز ضبط کردند.

خانم مرادخانی پس از انتقال به زندان اوین، سپس زندان قرچک ورامین طی مراحل دادرسی از سوی دادگاه کیفری ۲ تهران بابت اتهام «اخلال در نظم عمومی» به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم پس از اعلام اعتراض و ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر به ۳ ماه حبس تعلیقی تغییر یافت.

خانم مرادخانی چند ماه پیش از بازداشت کارزاری را در حمایت از زندانیان راه‌اندازی کرده بود. او خرداد ۱۳۹۷ هم پس از سفر به سنندج و دیدار با خانواده رامین حسین‌پناهی،‌ زندانی سیاسی کُرد که به اتهام فعالیت علیه جمهوری اسلامی اعدام شده بود، بازداشت شد.

او ۲۲ مهر پارسال در مراسم آنلاین جشن تولد شهبانو فرح پهلوی، سخنانی را در ستایش آخرین ملکه ایران بیان کرده بود.

فریده مرادخانی، فرزند علی مرادخانی مشهور به «شیخ علی تهرانی» است. شیخ علی تهرانی که با «بدری حسینی»، خواهر رهبر جمهوری اسلامی ازدواج کرده است، از روحانیون مخالف حکومت شاهنشاهی ایران بود و بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ نیز به یکی از منتقدان حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شد.