سیل در شمال شرق هند و بنگلادش؛ میلیون‌ها نفر آواره و ده‌ها تن کشته شدند

شش میلیون نفر در شبانه‌روز گذشته در پی جاری شدن سیل در بنگلادش آواره و دست‌کم ۱۹ تن کشته شدند

جاری شدن سیل در پی باران‌های موسمی در شمال شرق هند و بنگلادش، از روز جمعه تاکنون نزدیک‌ به شش میلیون تن را آواره کرده و دست‌کم ۱۹ کشته بر جای گذاشته است.

مقام‌های محلی روز شنبه ۲۸ خرداد در مورد بدتر شدن وضعیت فعلی هشدار دادند.

بنابر اعلام سازمان مدیریت بحران در ایالت آسام هند، دست‌کم ۹ تن در پی جاری شدن سیل کشته شدند و دو میلیون نفر هم شاهد به زیر آب رفتن خانه‌های خود بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در بخش‌هایی از بنگلادش در همسایگی هند، در شبانه‌روز گذشته دست‌کم ۹ نفر به دلیل برخورد صاعقه کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز اما به نقل از مقام‌های پلیس محلی، شمار قربانیان صاعقه در هشت ناحیه بنگلادش را دست‌کم ۱۵ تن گزارش کرده است. بر اساس این گزارش، چهار نفر نیز از روز جمعه تا کنون بر اثر رانش زمین جان باخته‌اند.

در حالی‌دکه پیش‌بینی می‌شود با تداوم بارش‌ها در ۲۴ ساعت آینده بحران سیل شدت یابد، هر دو کشور ارتش خود را برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده اعزام کرده‌اند.

بنگلادش با ۱۶۰ میلیون جمعیت در نواحی پست قرار دارد و با تهدیدهای ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل و توفان‌های موسمی است که تغییرات اقلیمی به این تهدیدها دامن زده است.

به گزارش هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، در صورتی‌که گرمایش جهانی با همین روند ادامه یابد، حدود ۱۷ درصد از جمعیت بنگلادش باید در طول یک دهه آینده محل زندگی خود را تغییر دهند.

سازمان هواشناسی سازمان ملل در آبان‌ماه ۱۴۰۰ در گزارشی هشدار داد که به‌رغم کاهش فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی در دوران همه‌گیری کرونا، میزان انتشار گازهای آلاینده افزایش یافته و جهان با «مهار گرمایش زمین» فاصله زیادی دارد.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، آسوشیتدپرس و شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن