لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

هشدار سازمان ملل: با تعهدات فعلی کشورها گرمایش زمین به ۲.۷ درجه می‌رسد


سازمان ملل در گزارش جدیدی که روز سه‌شنبه چهارم آبان منتشر شد هشدار داد که بر اساس تعهدات فعلی دولت‌های جهان در زمینه کاهش انتشار گازهای آلاینده، میزان گرمایش زمین به ۲.۷ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی خواهد رسید.

کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی که جلسات آن از روز یکشنبه در شهر گلاسگو آغاز می‌شود برای تعهد جدی‌تر دولت‌های جهان به کاهش گازهای آلاینده و مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ و یا حداکثر ۲ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی، شاید آخرین فرصت باشد.

سازمان ملل در گزارش زیست محیطی خود که در ماه اوت منتشر شد نیز هشدار داده بود که همزمان با افزایش استخراج و مصرف سوخت‌های فسیلی گرمایش زمین در دو دهه آینده به ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی خواهد رسید و موارد وقوع فجایع طبیعی ناشی از این وضعیت، از جمله سیل، آتش‌سوزی جنگل‌ها و گسترش کویر و صحراهای جهان افزایش خواهد یافت.

سازمان هواشناسی سازمان ملل در گزارش روز سه‌شنبه خود گفت در سال گذشته و با وجود کاهش فعالیت‌های اقتصادی به دلیل بحران کرونا، میزان انتشار گازهای آلاینده افزایش یافته و جهان با «مهار گرمایش زمین» فاصله زیادی دارد.

برنامه زیست محیطی سازمان ملل نیز که میزان انتشار گازهای آلاینده در مقایسه با تعهدات تک تک کشورهای جهان را بررسی می‌کند چند روز پیش اعلام کرد که در نتیجه تمامی تعهدات جدید کشورهای جهان از زمان امضای معاهده اقلیمی پاریس تاکنون، میزان پیش‌بینی شده گازهای آلاینده تا سال ۲۰۳۰ فقط ۷.۵ درصد کاهش خواهد یافت که با اهداف این معاهده فاصله چشمگیری دارد.

این نهاد پیش‌بینی می‌کند که در صورت ادامه روند فعلی میزان گرمایش زمین طی یک قرن آینده حداقل به ۲.۷ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی خواهد رسید که حداقل یک درجه بالاتر از اهداف تعیین شده در معاهده اقلیمی پاریس است.

به گفته این نهاد اگر تمامی کشورهای جهان به تعهدات جدید خود عمل کنند ممکن است بتوان گرمایش زمین را در حد ۲.۲ درجه مهار کرد.

آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد ۱۴۳ کشور که حدود ۵۷ درصد از کل گازهای آلاینده جهان را تولید می‌کنند در برنامه‌های جدید خود اعلام کرده‌اند که میزان انتشار این گازها را تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۰ حدود ۹ درصد کاهش خواهند داد.

ولی اگر تعهدات تمامی ۱۹۲ کشور امضا کننده معاهده اقلیمی پاریس را در نظر بگیریم میزان انتشار گازهای آلاینده در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۰ حدود ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت و در نتیجه میزان گرمایش زمین به نقطه خطرناک ۲.۷ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی خواهد رسید.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری گفت: «این گزارش زنگ خطر دیگری است. مگر چند زنگ خطر نظیر این لازم است که اقدامات لازم را انجام دهیم. شکاف میان تعهدات کشورها و میزان واقعی انتشار گازهای آلاینده نشان‌دهنده شکاف در رهبری سیاسی است.»

چین و هند که در مجموع تولیدکننده حدود ۳۰ درصد از گازهای آلاینده جهان هستند تاکنون تعهد جدیدی در مقایسه با معاهده اقلیمی پاریس را نپذیرفته‌اند.

آقای گوترش افزود: «دوران اقدامات نیم بند و وعده‌های تو خالی باید پایان یابد. در کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی در شهر گلاسکو باید شکاف موجود در رهبری را حل کرد.»

براساس گزارش جدید سازمان ملل، برای مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتی گراد، میزان انتشار گازهای آلاینده تا سال ۲۰۳۰ باید حدود ۲۸ گیگا تن کاهش یافته و به نصف میزان فعلی برسد.

در سناریوی دوم که برای مهار گرمایش زمین در حد ۲ درجه است، میزان انتشار گازهای آلاینده باید حداقل ۱۳ گیگا تن کاهش یابد.

مدیر برنامه زیست محیطی سازمان ملل هشدار داد: «برای تحقق این هدف، سیاستگذاری و اجرای اقدامات موثر فقط هشت سال فرصت داریم. زنگ خطر به صدا درآمده و فرصت دارد از دست می رود.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG