آلمان: دولت ایران به اعتراضات مشروع احترام بگذارد و وارد تعامل شود

تصویری از اعتراضات در شیراز

سخنگوی صدر اعظم آلمان از دولت جمهوری اسلامی خواسته به حق مشروع اعتراضات مردم احترام بگذارد و تمایل خود را به تعامل با معترضان و شنیدن صدای آن‌ها نشان دهد.

اولریکه دمر، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ۲۷ آبان ماه به خبرنگاران گفته است «وقتی مردم، به‌مانند آن‌چه امروز در ایران جریان دارد، شکایت‌ خود را از وضعیت اقتصادی و سیاسی بیان می‌کنند، اقدامی مشروع انجام می‌دهند و جا دارد به آن احترام بگذاریم».

خانم دمر در ادامه افزوده است «دولت ایران باید با تمایل به تعامل و گفت‌وگو، به اعتراضات جاری در ایران واکنش نشان دهد».

سخنگوی صدراعظم آلمان از دولت تهران خواسته به «آزادی بیان و تجمعات، احترام بگذارد».

این اظهارات در کنفرانس خبری معمول سخنگوی صدراعظم آلمان مطرح شده‌است.

پس از آن‌که بهای بنزین آزاد به‌ناگهان سه برابر افزایش پیدا کرد، موجی از اعتراضات در ده‌ها شهر ایران بالا گرفت.

این اعتراضات در نقاط مختلف به خشونت کشیده شده‌است، در عین حال که اینترنت نیز در ایران قطع شده و قطعی آن با وجود گذشت سه روز همچنان ادامه دارد.

مقام‌های رسمی یا رسانه‌های داخلی ایران کشته‌شدن شماری بین سه تا ۶ تن از معترضان و دو یا چهار تن از ماموران پلیس یا بسیج را در جریان وقایع تائید کردند، اما گزارش‌های غیررسمی از کشته‌شدن د‌ه‌ها تن حکایت دارد.

بیشتر در این باره: معاون پلیس هرمزگان «ناآرامی» در بندرعباس را تکذیب کرد

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که ایالات متحده اعتراض‌ها را رصد می‌کند و عمیقا نگران گزارش‌های منتشرشده درباره تلفات این اعتراض‌هاست.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی اما حمایت آمریکا از معترضان به افزایش قیمت بنزین را «دروغی شرم‌آور» خواند.

بنا بر گزارش‌ها از ایران در روز دوشنبه اعتراضات در نقاط مختلف، از جمله در دانشگاه‌ها و نیز شماری از شهرها، ادامه پیدا کرده‌است.

روز دوشنبه سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌ها در مورد کشته‌شدن ده‌ها نفر و همچنین بازداشت بیش از هزار نفر در ایران، گفت قطع اینترنت احتمالا برای ایجاد یک خلاء خبری و جلوگیری از درز اطلاعات «سرکوب» معترضان، صورت گرفته‌است.