مایکروسافت می‌گوید ایران پشت حمله هکری به مجله «شارلی ابدو» فرانسه بود

عکس از آرشیو

شرکت مایکروسافت می‌گوید یک گروه هکری وابسته به جمهوری اسلامی در سرقت اطلاعات شخصی مشتریان مجله «شارلی ابدو» فرانسه که اخیرا کاریکاتورهای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کرده بود، دست داشته است.

پژوهشگران حوزه امنیت مایکروسافت روز جمعه ۱۴ بهمن‌ماه اعلام کردند نحوه هدف قرار دادن مجله شارلی ابدو بخشی از یک عملیات نفوذ دیجیتال گسترده‌تر با تکنیک‌هایی بود که با فعالیت‌های شناسایی شده قبلی مرتبط با تیم‌های هکری تحت حمایت جمهوری اسلامی مطابقت دارد.

این گزارش می‌گوید گروه هکری مهاجم به مجله فرانسوی همان گروهی است که ایالات متحده پیشتر متهم به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۰ کرده بود.

این گزارش اشاره‌ای به نام هکرها نکرده، اما پیشتر ایالات متحده گروه هکری مرتبط با شرکت «ایمن نت پاسارگاد» ایران را به خاطر مداخله در انتخابات ریاست جمهوری از طریق ارسال نامه‌های تهدیدآمیز به رای‌دهندگان تحریم کرده بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید گروهی از هکرها که خود را «ارواح مقدس» می‌خوانند، اخیرا در یک فروم آنلاین اعلام کردند به نام و اطلاعات تماس بیش از ۲۰۰ هزار مشترک شارلی ابدو دسترسی دارند و این اطلاعات را به به قیمت ۲۰ بیت کوین (۴۷۰ هزار دلار) خواهند فروخت.

نمونه‌ای از اطلاعات فاش شده بعدا منتشر شد و توسط روزنامه فرانسوی لوموند صحت آن تایید شد.

انتشار کاریکاتورهای علی خامنه‌ای با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد و وزارت خارجه ایران ۵ بهمن‌ماه سردبیر شارلی ابدو و شهردار پاریس را تحریم کرد.

با این‌حال، شماری از ایرانیان مقیم فرانسه ۲۲ دی‌ماه، با اهدای گل و قرار دادن آن در خارج از دفتر پیشین نشریه «شارلی ابدو» حمایت خود از این رسانه را نشان دادند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، رادیو فردا؛ د.خ