یک نماینده مجلس، عربستان را مسئول مرگ سفیر ایران در یمن دانست

حسن ایرلو در صنعا، پایتخت حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران هستند.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۳۰ آذر عربستان سعودی را مسئول مرگ سفیر ایران در یمن دانست و گفت این دومین بار است که ریاض «سفیری را از ما می‌گیرد».

احمد نادری در توئیتی نوشته که مرگ حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن، «داغی است بر سینه مقاومت» و افزوده که «این دومین بار است که کشور تکفیری مدعی اسلام، سفیری را از ما می‌گیرد».

او نوشته است: اگر عربستان «بار اول پاسخ متناسب دریافت می‌کرد»، دوباره دست به چنین کاری نمی‌زد.

به نظر می‌رسد اشاره این نماینده مجلس به «بار اول»، مرگ غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان باشد که در حادثه رمی جمرات در منای عربستان کشته شد.

در جریان این حادثه که دوم مهر سال ۹۴ رخ داد، ۴۶۵ ایرانی از جمله غضنفر رکن‌آبادی بر اثر ازدحام جمعیت کشته شدند.

این اتفاق باعث تشدید تنش در روابط تهران و ریاض شد و حتی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مقام‌های عربستان سعودی را به کوتاهی در انجام مسئولیت‌های خود متهم و تهدید کرد که اگر قرار باشد ایران واکنش نشان دهد، این واکنش خشن و سخت خواهد بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه مدعی شدند که مرگ حسن ایرلو ناشی از ابتلا به کرونا بوده است ولی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، از آنچه که «تعلل عربستان و برخی از دستگاه‌های اجرایی این کشور» در انتقال سفیر ایران در یمن به کشور خواند، انتقاد کرد و گفت: «ما اعتراض خودمان را بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی به صورت رسمی در این زمینه اعلام می‌کنیم».

بیشتر در این باره: سفیر ایران «که به کووید ۱۹ مبتلا بود» پس از بازگشت از یمن جان باخت

با این حال، یک حساب توئیتری منتسب به فاطمه ایرلو، دختر سفیر ایران در یمن، از مرگ پدرش با عنوان «شهادت» یاد کرده و نوشته است: «همان‌طور که شهادت حاج قاسم [سلیمانی] منجر به بیچارگی ترامپ شد شهادت پدرم هم منجر به بیچارگی بیشتر بن سلمان پسر ابوسفیان خواهد شد».

اشاره وی به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است.

برخی از گزارش‌ها گمانه‌زنی کرده‌ا‌ند حسن ایرلو احتمالا همان عبدالرضا شهلایی است که آمریکا در سپتامبر سال ۲۰۱۹ برای ارائه اطلاعات درباره او و شبکه تحت فرمانش ۱۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.