یک نماینده مجلس شورای اسلامی: روسیه ایران را گروگان گرفته است

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توقف مذاکرات احیای برجام در وین،‌ از رویکرد دولت روسیه در مراحل نهایی مذاکرات انتقاد کرده و گفته است: «روسیه ایران را گروگان گرفته است».

احمد آوایی روز دوشنبه ۲۳ اسفند به وب‌سایت خبرآنلاین گفته است توافق به نفع روسیه و چین نیست و روسیه «می‌خواهد منافع ایران را فدای منافع خودش کند».

روسیه در روزهای اخیر از آمریکا خواسته است تضمین کتبی بدهد که پس از احیای برجام، تحریم‌های غرب علیه آن کشور به‌ دلیل تجاوز به اوکراین، روی همکاری‌های اقتصادی و نظامی مسکو و تهران تاثیر نخواهد گذاشت.

دولت آمریکا این درخواست را بی‌ربط به برجام دانسته است و کشورهای اروپایی نیز درباره این‌که چنین درخواستی می‌تواند منجر به فروپاشی کل برجام شود، هشدار داده‌اند.

مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی رویکردی محتاطانه درباره درخواست روسیه داشته‌اند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است این درخواست باید در کمیسیون برجام بررسی شود. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز قرار است فردا به مسکو سفر کند.

نماینده دزفول گفته است «برداشت و حرف مردم» نیز همین است و اضافه کرده که «ایران هیچ وقت از روس‌ها، خیری ندیده و خاطرات خوبی از مسکو در حافظه تاریخی ایرانیان ثبت نشده است».

در اظهارنظری دیگر، جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر در مجلس، نیز گفته است روسیه و چین مثل کشورهای سوریه و عراق نیستند که جمهوری اسلامی با آن‌ها «قرابت اعتقادی» داشته باشد و اگر «این دو کشور خلاف منافع ما عمل کنند، ما هم در روابط‌مان تجدیدنظر خواهیم کرد».

میخائیل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در جریان مذاکرات احیای برجام در وین، روز ۱۵ اسفند در گفت‌وگویی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شد، گفته بود: « وقتی بسیاری از ارزیابی‌ها را در رسانه‌های اصلی ایران و شبکه‌های اجتماعی می‌بینم، مبنی بر این‌که روسیه علیه ایران است، روسیه دشمن ایران و مخالف توافق هسته‌ای است، ناراحت می‌شوم».

منبع: خبرآنلاین، ایرنا، گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ر.ح/ک.ر