سپ بلاتر: ایران به دلیل برخورد خشونت‌بار با معترضان باید از جام جهانی حذف می‌شد

تیم ملی فوتبال ایران

رئیس پیشین فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرد که ایران باید به دلیل برخورد خشونت‌بار با معترضان از حضور در جام جهانی قطر منع می‌شد.

به گزارش رویترز، سپ بلاتر در گفت‌وگویی که نشریه سوئیسی «بلیک» روز جمعه، ۲۰ آبان از او منتشر کرده است، از جیانی اینفانتینو، رئیس کنونی فیفا به دلیل این‌که «موضع روشن» در مورد رویدادهای جاری در ایران نگرفته، انتقاد کرد.

وی گفت که اقدامات جمهوری اسلامی، «مستلزم عقوبتی وخیم است» و «اگر من اکنون رئیس فیفا بودم، از شرکت تیم ایران در مسابقات جام جهانی خودداری می‌کردم».

آقای بلاتر در ادامه با کنایه گفت «می‌تواند حدس بزند» که چرا جیانی اینفانتینو موضعی صریح در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نکرده است.

برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در امیرنشین قطر در زمان ریاست سپ بلاتر بر فیفا تصویب شد که با انتقادهای گسترده‌ای در سراسر جهان روبرو شد. این انتقادها در حالی است که تنها یک هفته به آغاز این رقابت‌ها باقی مانده است، ادامه دارد.

آقای بلاتر، ۸۶ ساله این هفته اذعان کرد که انتخاب قطر، «یک کشور بسیار کوچک» برای میزبانی «یک رویداد بسیار بزرگ مانند جام جهانی» یک تصمیم «اشتباه» بود و خود را در این گزینش مقصر می‌داند. او هم‌‌چنین ابراز شگفتی کرد که چرا رئیس فیفا زندگی خود را به قطر منتقل کرده است.

بیشتر در این باره: فوتبال ایران و درخواست‌ها برای تحریم در جام جهانی

هم‌زمان با آغاز اعتراضات سراسری در ایران از دو ماه گذشته، گروه‌هایی از کنشگران ایرانی در نامه‌هایی از فیفا خواستند که به منظور مجازات جمهوری اسلامی از حضور تیم ملی آن در جام جهانی خودداری کند.

برخی از درخواست‌های عمومی ایرانیان نیز عمدتا از طریق رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از تیم ملی برای عدم حضور در مسابقات موندیال در قطر مطرح شده است. شماری از ورزشکاران پیشین ایران در میان حامیان این درخواست بودند.

وزارت ورزش جمهوری اسلامی ایران در واکنش گفته بود که «دشمنان به دنبال محروم کردن تیمی هستند که متعلق به مردم است و حذف تیم ملی از جام جهانی، حق مسلم مردم ایران را پایمال می‌کند».

تیم ملی فوتبال ایران به سرپرستی کارلوس کی‌روش، کماکان به تمرین‌های خود در آستانه مسابقات این تیم در جام جهانی ادامه می‌دهد.

ایران یکی از نخستین کشورهایی بود که حضور خود را در جام جهانی این دوره تضمین کرد و در مرحله یک شانزدهم رقابت‌های فیفا با تیم‌های آمریکا، انگلیس و ولز هم‌خانه شده است.

بر اساس گزارش‌ها ده‌ها تن از ستارگان بزرگ کنونی و پیشین فوتبال ایران مانند علی دایی، علی کریمی و وریا غفوری که از حامیان پیگیر مطالبات معترضان در ایران هستند، با موجی از تهدیدهای نهادهای حکومتی و حامیان آن‌ها روبرو شده‌اند.

در همین حال بیشتر بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در بازی دوستانه با تیم نیکاراگوئه در ورزشگاه آزادی در شامگاه پنج‌شنبه، ۱۹ آبان به نشانه اعتراض از خواندن سرود جمهوری اسلامی خودداری کردند.