نیروی انتظامی برخورد افسر پلیس با صاحب یک سگ را «غیر حرفه‌ای» دانست

عکس آرشیوی است.

یک مقام پلیس تهران گفته است برخورد افسر پلیس با صاحب یک سگ در تهران «رفتار غیرحرفه‌ای» بوده و «موضوع در حال بررسی است».

به گزارش ایرنا، ضرغام آذین، سرکلانتر دوم پلیس پیشگیری تهران، گفته این واقعه در شهرک گلستان رخ داده و گفته صاحب سگ نیز «برخورد نامناسب» داشته و «فحاشی» کرده است.

در ویدئویی که روز سه‌شنبه ۲۲ تیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد یک سرباز نیروی انتظامی به روی مرد جوانی که یک سگ در بغل دارد اسلحه می‌کشد.

در این ویدئو ماموران نیروی انتظامی برای بازداشت این مرد شدیدا خشونت به خرج داده و به او دستبند می‌زنند. در نهایت یکی از ماموران به روی این مرد و خانواده او که سعی در میانجی‌گری دارند، اسلحه می‌کشد.

آقای آذین همچنین گفته است که ماموران پس از «تماس تلفنی شهروندان» به این محل رفته و به این شهروند «تذکر لسانی» داده ولی «با برخورد نامناسب صاحب سگ مواجه شده‌اند».

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در ویدئوی منتشر شده از ابتدا ماموران انتظامی رفتاری توام با خشونت با این شهروند داشتند.

برخورد با صاحبان سگ‌ها در خیابان‌ها و پارک‌ها بویژه در شهر تهران طی روزهای اخیر تشدید و گزارش‌های مختلفی در این زمینه در شبکه‌های منتشر شده است.

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران، ۱۴ تیر از برخورد با «سگ‌گردانی در خودرو، پارک‌ها، معابر» خبر داده و گفته بود که «باید تلاش کنیم سبک زندگی اسلامی را در جامعه حاکم کنیم».

او با بیان این‌که که «با متخلفان برخورد جدی خواهد شد»، مدعی شده بود که «سگ‌گردانی باعث ایجاد ترس و دلهره در شهروندان می‌شود».

نیروی انتظامی ایران در سال‌های اخیر محدودیت‌های زیادی را برای نگهداری سگ‌ وضع کرده است.

این نیرو از جمله گرداندن و همراه آوردن سگ به معابر عمومی را ممنوع اعلام کرده‌اند.

آمار دقیقی از تعداد حیوانات خانگی در ایران و کسانی که سگ را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند وجود ندارد اما مقام‌های جمهوری اسلامی هر از چند گاهی اظهاراتی علیه داشتن سگ بیان می‌کنند.

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، در این زمینه مدعی شده که «فرهنگ غالب ایرانیان این است که با فرهنگ منحط غربی که علاقه خاصی به سگ دارند، مغایرت دارد».

او، سگ را «به لحاظ شرعی حیوانی نجس» خوانده و گفته که این حیوان «نباید در زندگی مسلمانان مخلوط شود».

۳۲ نماینده مجلس آبان ۹۳ طرحی را به مجلس داده بودند که در صورت تصویب آن، «گرداندن» سگ و میمون در اماکن عمومی و «انظار» و معامله و نگهداری این حیوانات در خانه، مجازاتی چون ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا ده میلیون تومان داشت. این طرح به تصویب نرسید.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیو فردا/ف.ق/ک.ر