سپاه پاسداران از «انفجار مهمات» در یکی از پایگاه‌های خود در دامغان خبر داد

عکس آرشیوی از انفجاری در یک پایگاه نظامی ایران در نزدیکی تهران

سپاه پاسداران از وقوع انفجار در یکی از مراکز آماد و پشتیبانی خود در حومه شهر دامغان استان سمنان خبر داد.

بر اساس بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این حادثه عصر سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت اتفاق افتاده و ادعا شده که دلیل آن «جابه‌جایی مهمات» بوده است.

روابط عمومی سپاه دامغان هم شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که در این انفجار جمال شبستانی و علی علی حسینی، دو نفر از کارکنان سپاه٬ در حادثه انفجار عصر امروز در مرکز آمار و پشتیبانی سپاه در حومه دامغان کشته شدند.

روابط عمومی سپاه دامغان اضافه کرد، در پی بروز حادثه انفجار حین تفکیک وجداسازی مهمات ضایعاتی در مرکز آماد و پشتیبانی سپاه در حومه دامغان سه تن دیگر از کارکنان نیز مجروح و در بیمارستان بستری و در حال درمان هستند.

در سال‌های اخیر انفجارهای متعددی در پایگاه‌های نظامی سپاه پاسداران یا ارتش اتفاق افتاده است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در برخی موارد انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه گرفته‌اند.

در مواردی نیز مقامات ایران علت واقعی حادثه را مخفی کرده یا ناشی از عملیات انهدام مهمات قدیمی دانسته‌اند.

در همین زمینه، سپاه پاسداران در مهرماه ۱۴۰۰ از «آتش‌سوزی در یکی از مراکز تحقیقات خودکفایی» خود خبر داد، اما تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط گروه تحقیقاتی «ایمج سَت اینتل» که مقر آن در اسرائیل است، نشان می‌داد که این حادثه مربوط به یک انفجار در تاسیسات «گروه صنعتی شهید همت»، یک «پایگاه مخفی موشکی سپاه پاسداران» بود، نه حادثه آتش‌سوزی.

در یکی از مرگبار‌ترین انفجارها در پایگاه‌های موشکی سپاه که آبان ۱۳۹۰ رخ داد، حسن تهرانی مقدم، مسئول سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران و یکی از بنیانگذاران برنامه موشکی سپاه کشته شد.

روابط عمومی سپاه تنها چند روز پس از این رویداد اعلام کرد، در انفجار در پادگان نظامی بیدگنه ملارد واقع در غرب تهران ۱۷ نفر کشته شدند.

تیرماه ۱۴۰۰ نیز رسانه‌های ایران از خنثی کردن حمله پهپادی به شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران، تسا، در کرج خبر دادند، اما موسسه اطلاعاتی اینتل‌لب با انتشار تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد که تأسیسات سازمان انرژی اتمی ایران در کرج در «جریان حمله پهپادی» دوم تیرماه خسارت دیده است.

رسانه‌های بین المللی نیز همان زمان گزارش داده بودند حمله به تاسیسات تسا «خسارات سنگینی برجای گذاشته است».

ایران بعد از افشای علت حادثه در رسانه‌های خارجی، این حمله را تایید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم و رادیو فردا/د.خ/ک.ر