وزارت خارجۀ ایران استدلال طالبان درباره حقابه هیرمند را رد کرد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای استدلال حکومت طالبان درباره «کمبود آب سدها در افغانستان» برای رهاسازی به خاک ایران را رد کرد.

این بیانیه که روز جمعه ۲۹ اردیبهشت منتشر شد، استدلال هیئت حاکمه افغانستان درباره حقابه هیرمند را «متناقض و نادرست» خوانده و گفته است طالبان در یک سال‌ونیم گذشته به معاهدۀ سال ۱۳۵۱ عمل نکرده و حقابه ایران را تحویل نداده است.

وزارت خارجه ایران ضمن «غیرحقوقی» و «غیرقابل قبول» خواندن مواضع حکومت طالبان افزوده: «اظهارات متعدد برای عدم تحویل حقابه قانونی ایران از جمله طرح موضوع خشک‌سالی و کم شدن آب در هیرمند، مستلزم بررسی‌های کارشناسی، وفق مفاد معاهده بوده و تاکنون توسط کارشناسان جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی نشده است.»

بیشتر در این باره: ادامه جدال لفظی تهران با حکومت طالبان بر سر حقابه ایران از هیرمند

تهران از مقامات حکومت طالبان خواسته است که به کارشناسان ایران اجازه بدهد از مسیر و بالادست هیرمند بازدید کنند.

طی چند روز گذشته تنش‌ها پیرامون این موضوع افزایش یافته و حتی رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی، طالبان را تهدید به «استفاده از زور» برای دریافت حقابه کرده‌اند.

در این میان، ژنرال مبین، از فرماندهان طالبان روز پنج‌شنبه با انتشار ویدئویی به تمسخر ابراهیم رئیسی پرداخت و با پر کردن یک دبه آب برای رئیسی مدعی شد که آبی برای دادن حقابه ایران وجود ندارد.

همزمان، حکومت طالبان در واکنش به اظهارات تهدیدآمیز اخیر ابراهیم رئیسی درباره حقابه ایران از آب رودخانه هیرمند، مقام‌های جمهوری اسلامی را به «بی‌اطلاعی» از وضعیت این رودخانه متهم کرد.

دفتر سخنگوی «امارت اسلامی» افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای مطرح کردن خواسته ایران با «الفاظی نامناسب» از طرف مقامات جمهوری اسلامی را «زیان‌بار» توصیف کرد.

این بیانیه دوباره به کمبود آب در خود افغانستان اشاره کرده و گفته است طالبان در تلاش است که به تعهدات خود عمل کند، اما بایستی ذخایر آب در حدی باشد که بتوان تحویل ایران داد.

بیشتر در این باره: انتقاد کاوه مدنی از عملکرد جمهوری اسلامی در برابر طالبان درباره حقابه ایران از هیرمند