روسیه و ایران: عدم قطعیت برای تمدید توافق کاهش تولید نفت

یک روز پس از سخنان بیژن نامدار زنگنه،‌ وزیر نفت ایران، درباره عدم قطعیت در تمدید دوباره توافق کاهش تولید نفت اوپک، همتای روسی وی نیز اعلام کرد که در دیدار با وزیر نفت عربستان سعودی درباره این موضوع مذاکره شد، اما تصمیم خاصی گرفته نشد.

خبرگزاری شانا،‌نزدیک به وزارت نفت ایران، روز دوشنبه ۱۳ شهریور گزارش داد که آقای زنگنه درباره شرایط کنونی بازارهای جهانی نفت خام گفت که «وضع بازار نفت را متعادل می‌بینم، پایبندی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شرایط خوبی دارد و همگرایی اعضا در زمینه توافق کاهش عرضه در ۶ ماه گذشته کاهش نیافته و رو به افزایش است».

اعضای اوپک از ابتدای سال جاری میلادی توافق کرده اند که تولید روزانه خود تا مارس سال آینده را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند. پیشتر این توافق برای نیمه اول سال جاری میلادی بود، اما بعدا تا ماه مارس سال آینده تمدید شد.

برخی کشورهای غیر اوپک به رهبری روسیه نیز توافق کردند که بر روی هم،‌ تولید خود را به اندازه نصف این میزان کاهش دهند.

بیژن زنگنه گفت که همکاری کشورهای غیرعضو اوپک به ویژه روسیه در توافق کاهش عرضه نفت خوب است و بازار رو به تعادل حرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، هم روز سه شنبه ۱۴ شهریور به خبرنگاران گفت که موضوع تمدید دوباره توافق کاهش تولید نفت در دیدار وی با همکار عربستانی اش در پترزبورگ مذاکره شد، اما تصمیم خاصی گرفته نشد.

پبش از این، کمیته مشترک کشورهای عضو اوپک و تولیدکننده های نفتی دیگر که به توافق کاهش تولید پیوسته بودند، اعلام کرده بود که «تمدید توافق کاهش تولید در صورت لزوم امکان پذیر است».

وزیر نفت ایران افزود: «توافق جهانی کاهش عرضه (نفت) تا پایان امسال ادامه خواهد داشت و درباره تمدید آن بحث‌هایی مطرح شده اما هنوز رسمی نشده است، اما به نظر من همچنان سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام بالاست».

خبرگزاری اینترفکس روسیه از قول وزیر انرژی این کشور گزارش داد که اگر نیازی باشد، موضوع تمدید توافق کاهش تولید نفت می تواند اعمال شود.

وی گفت که «ما همه گزینه ها را لحاظ می کنیم».

روسیه متعهد شده است که تولید روزانه نفت را ۳۰۰ هزار بشکه نسبت به اکتبر سال گذشته که ۱۱ میلیون و ۲۴۷ هزار بشکه تولید داشت، کاهش دهد. رویترز با استناد به آمارهای رسمی روسیه نوشت که تولید این کشور در ماه گذشته ۱۰ میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه در روز بود که ۴۰ هزار بشکه بیشتر از ماه ژوئیه هست.

قیمت نفت شاخص برنت در بازارهای جهانی در روز سه شنبه با ۲۷ صدم درصد افزایش به ۵۲ دلار و ۴۸ سنت رسید. این رقم در نیمه اول سال ۲۰۱۴ بالای ۱۰۵ دلار بود.