لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

طوفان هاروی بیش از اوپک بر بازار نفت تأثیر گذاشت


تصویر هوایی نشان دهنده هجوم طوفان هاروی به سواحل جنوبی آمریکا به ویژه منطقه تگزاس است
تصویر هوایی نشان دهنده هجوم طوفان هاروی به سواحل جنوبی آمریکا به ویژه منطقه تگزاس است

طوفان هاروی در آمریکا در چند روز گذشته موفق شده، تأثیری را که اوپک و کشورهای همسو ماه‌ها برای آن تلاش ناموفقی داشته‌اند، بر بازار نفت بگذارد و باعث محدود شدن عرضه و بالا رفتن قیمت‌ها شود.

به گزارش رویترز، طوفان هاروی که قوی‌ترین طوفان در بیش از ۵۰ سال گذشته در ایالت تگزاس بود روز جمعه صدمات شدیدی به این ایالت وارد کرد.

ظرفیت فرآوری روزانه پالایشگاه‌های نفت درتگزاس ۲.۲ میلیون بشکه است و این منطقه یک نقطه مهم بارگیری نفت خام و محصولات نفتی برای واردات و صادرات است.

حدود ۱۱.۲ درصد از ظرفیت کل پالایش نفت در آمریکا در اثر این طوفان متوقف شده و تأثیر مستقیم این موضوع بر قیمت بنزین محسوس است به طوری که بهای بنزین با افزایش ۶.۸ درصدی روز دوشنبه در آسیا به حدود ۱.۷۸ دلار در هر گالن رسید.

همچنین، بهای نفت خام برنت با ۰.۸ درصد افزایش در بازارهای آسیا به ۵۲ دلار و ۸۴ سنت درهر بشکه رسید.

افزایش تولید نفت شیل آمریکا تا حد زیادی تلاش‌های اوپک و کشورهای همسو برای تقویت بازار و افزایش قیمت‌ها از طریق کاهش تولید را ناکام کرده است.

شرکت‌های کونوکوفیلیپس، بی اچ پی بیلیتون، و مورفی اویل فعالیت‌هایشان در منطقه ایگل فورد را متوقف کرده‌اند. طبق اعلام اس اند پی گلوبال پلاتس، کونوکوفیلیپس در پایان سال ۲۰۱۶ در این منطقه روزانه ۱۶۱ هزار بشکه نفت تولید کرد. بی اچ پی بیلیتون و مورفی اویل هم به ترتیب ۹۹ هزار بشکه و ۴۶ هزار بشکه برداشت کرده‌اند.

ریسکی که وجود دارد این است که با توجه به صدمه‌ای که سیلاب به زیرساخت‌ها در مناطق ساحلی وارد آورده است تولید بیش از آن چیزی که مورد انتظار بازار است زمان می‌برد تا به حالت اولیه باز گردد.

در عین حال، صدمات ناشی از طوفان هاروی محدود به ایالات متحده آمریکا و مناطق همجوار نخواهد بود.

در هفت ماه نخست امسال، چین روزانه حدود ۱۳۰ هزار بشکه نفت از آمریکا وارد کرد. واردات در ماه ژوئیه به ۱۷۴ هزار بشکه رسید. در مدت یاد شده، آمریکا ۱۵ امین صادرکننده بزرگ نفت به چین، که بزرگترین وارد کننده نفت است، بود.

در ماه های اخیر، آمریکا روزانه حدود ۱ میلیون بشکه نفت صادرکرده است. اگرچه کل صادرات تحت تأثیر طوفان هاروی نبوده است اما سه چهارم این میزان از منطقه «گالف کوست» صورت می‌گیرد.

حتی با فرض اینکه طوفان هاروی چند هفته بیشتر دوام ندارد تاثیر آن مدت زیادتری ادامه خواهد داشت.

در واقع، این طوفان به اوپک و هم پیمانانش، شامل روسیه، فرصتی برای تنفس داده است.

به نظر می رسد عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده نفت در اوپک، صادرات نفت را محدود کرده است. اگر دیگر تولید کنندگان نیز همین رویه را در چند ماه آینده دنبال کنند ممکن است تأثیر طوفان هاروی بر بازار در راستای سیاست اوپک باعث ادامه روند رو به رشد قیمت ها شود.

XS
SM
MD
LG