شهروند سوئدی زندانی در ایران «پس از ۷۲ ساعت اعتصاب غذا» اجازه تماس تلفنی گرفت

یوهان فلودروس پیش از بازداشت در ایران در بخش افغانستان اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا کار می‌کرد

گروه حامی آزادی یوهان فلودِروس، کارمند سوئدی اتحادیه اروپا که در زندان جمهوری اسلامی به‌ سر می‌بَرد، روز چهارشنبه، ششم دی، خبر داد که او پس از یک اعتصاب غذای ۷۲ ساعته موفق شده اجازه تماس تلفنی با این گروه را دریافت کند.

این گروه در پیام خود در مورد این تماس تلفنی با یوهان فلودروس در شبکه ایکس نوشت: «اگرچه به نظر می‌رسید که روحیه خوبی دارد، عوارض خستگی و گرسنگی در صدای او آشکار بود و برای او ناراحت‌کننده بود که نمی‌تواند کریسمس را در کنار خانواده باشد.»

این پیام ادامه می‌دهد که این شهروند سوئدی زندانی در ایران «در همان شرایط سخت نگه داشته می‌شود، یعنی در یک سلول کوچک مشترک با سه نفر دیگر که مجبورند در آنجا بدون تشک و زیر نوری که ۲۴ ساعته روشن است بخوابند و تماسشان با دنیای بیرون هم بسیار محدود است.»

آقای فلودروس بهار پارسال برای «سفر گردشگری» به‌همراه چند تن از دوستان خود به ایران سفر کرده بود اما روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در حالی‌که قصد بازگشت داشت، بازداشت شد.

یوهان فلودروس که بیش از ۶۲۰ روز است در بازداشت‌ به سر می‌برد، پیش از این نیز بارها ناچار شده است برای اجازه تماس با خانواده و دوستان دست به اعتصاب غذا بزند.

بیشتر در این باره: ابراز «نگرانی عمیق» پدر دیپلمات سوئدیِ زندانی در ایران از وضع او در اوین

او که از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به «جاسوسی» متهم شده، هم‌اکنون با اتهام «افساد فی‌الارض» روبه‌رو است که می‌تواند حکم اعدام را برایش در پی داشته باشد.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها شهروندان دوتابعیتی ایرانی و نیز شهروندان خارجی را به اتهام‌هایی چون «اقدام علیه امنیت ملی» و «جاسوسی» بازداشت کرده، اما هرگز مدارک و شواهد روشنی برای اثبات این اتهام‌ها ارائه نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی در مواردی از همین زندانی‌ها در مذاکره با کشورهای غربی به عنوان اهرم فشار و ابزار «باج‌گیری» در سیاست خارجی سوء استفاده کرده است، اقدامی که توسط عده‌ای از دیپلمات‌های خارجی و تحلیل‌گران با عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» یاد می‌شود.