ماریا کولسنیکووا، از چهره‌های اپوزیسیون بلاروس، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

ماریا کولسنیکووا یکی از چهره‌های مطرح اپوزیسیون بلاروس

ماریا کولسنیکووا یکی از چهره‌های مطرح اپوزیسیون بلاروس که در حال گذراندن دوران محکومیت یازده ساله خود در این کشور است، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

دفتر مطبوعاتی ویکتور باباریکو، یکی دیگر از چهره‌های مخالفان حکومت بلاروس که از نزدیکان خانم کولسنیکووا به شمار می‌رود و او نیز زندانی است، روز سه‌شنبه اعلام کرد که «ماریا در بخش مراقبت‌های ویژه در شهر گومل در جنوب شرقی بلاروس بستری شد».

بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، خانم کولسنیکووا، چهل ساله، پیش از انتقال به بخش ویژه، روز دوشنبه در یک مرکز مراقبت‌های جراحی بستری شده بود.

بیشتر در این باره: مردان ماسک‌پوش «یکی از رهبران اعتراضات بلاروس را ربودند»

انتقال این چهره مخالف حکومت بلاروس به بیمارستان در حالی صورت گرفت که هفته گذشته، دفتر مطبوعاتی آقای باباریکو اعلام کرده بود که کولسنیکووا به بهانه «رفتار بی‌ادبی» به سلول انفرادی منتقل شده است. همچنین وکیل این زندانی سیاسی از دسترسی به او محروم شده بود.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان حکومت الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس، که اکنون در تبعید به سر می‌برد، روز سه‌شنبه در تلگرام به بستری شدن خانم کولسنیکووا واکنش نشان داد و آن را «خبر وحشتناک» خواند.

پیشتر جایزه «زنان شجاع» در سال ۲۰۲۰ از سوی وزارت خارجه آمریکا به ۲۱ زن از جمله ماریا کولسنیکووا اهدا شده است.

اعتراضات مردمی سال ۲۰۲۰ در بلاروس در واکنش به اعلام پیروزی دوباره لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری آن سال آغاز شد که با سرکوب گسترده از سوی حکومت و بازداشت تعداد زیادی از معترضان مواجه شد.

کشورهای غربی در واکنش به سرکوب این اعتراضات، تحریم‌هایی را علیه حکومت لوکاشنکو وضع کردند.